3 grunde – derfor er et responsive web design en nødvendighed

8. juni 2016

I dette indlæg ser vi nærmere på hvorfor det i dag er altafgørende, at webshops har et responsivt design.

Eksplosiv vækst for mobilshopping

Det kan være altafgørende for din omsætning, om du har et responsive web design. Mobilshopping har oplevet en fordobling på 3 år og DIBS’ undersøgelse fra 2015 viste, at 4 ud af 10 onlinekunder havde handlet på en mobil enhed inden for de seneste 3 måneder.

Det amerikanske analyseselskab Demandwares nyeste undersøgelse viser, at mobilshopping globalt vil overhale PC-handlen i 2017. Derfor er det altafgørende, at man har et responsive web design, der er let for alle aldersgrupper at benytte. Sider med et responsive web design klarer sig simpelthen bare bedre.

Stigning på 120%

Globalt går det også kun én vej: den klart vigtigste detailinnovation befinder sig i kundernes lomme. Ifølge Google har der været en 120% stigning i mobilshopping globalt det seneste år. I FDIHs e-handelsanalyse tilbage fra 2015 foregik hver fjerde køb via mobile enheder, og søgninger med mobile enheder indenfor kategorien “Elektronik og Hvidevarer” var steget med 48% fra 2014 til 2015. De signifikante stigninger forventes at fortsætte, når tallene opgøres fra 2016.

Vi giver et par bud på, hvilke vigtige tendenser du skal være opmærksom på, når det kommer til kunders brug af mobilen. Det skulle give dig svaret på, hvorfor et responsive web design er alfa omega for dig, samt hvordan du udnytter kundernes stigende brug af smartphones.

#1: Det handler om at spare tid og penge

At spare tid er det vigtigste for kunderne, når de benytter sig af smartphones, mens de er i butikken. 51% i Googles undersøgelse svarer, de gør det for at spare tid, mens 44% svarer, at de gør det for at spare penge. Så det handler om convenience og om at spare penge og hvis du vil have en del af kagen, skal du være let at finde på Google. Et andet meget klart argument for at have et responsivt og mobilvenligt site er, at Google favoriserer mobilvenlige og responsive sider, og straffer dem der ikke er.

Og at være i toppen af søgeresultaterne er vigtigt, siden 82% bruger søgemaskiner som Google, når de leder efter produkter, mens de er i din butik. For at styrke eksponeringen af dine produkter, kan du også overveje feed generators såsom PriceRunner feed og Google shopping feed.

#2: 42% vil undersøge priser og produkter på deres smartphone MENS de står i en butik

Ifølge Google gør næsten halvdelen brug af deres smartphone, mens de er i en butik. De søger ofte efter produktanmeldelser, så det kan man udnytte ved at give kunder mulighed for at anmelde de produkter, du har på dit site. Så samtidig med, at dine produkter skal være lette at finde via Google, og dit site skal være let at bruge, så overvej også at gøre produktanmeldelser tilgængeligt direkte på dit site. Brugergenereret indhold er blevet en integreret del af beslutningsprocessen, så brug dette til din fordel.

Tilbyd også dine kunderne gratis wi-fi, da statistik viser, at det både kan øge loyaliteten. Ifølge JiWire, har 44% af respondenterne i en undersøgelser svaret, at fri wi-fi har indflydelse på hvilke butikker de shopper i.

#3: Selvhjælp

1 ud af 3 bruger deres smartphones til at finde information fremfor at spørge en ansat i butikken. Samtidig vil 69% af kunderne ifølge InReality have digitale enheder som tablets der kan bruges som selvhjælp i butikkerne. 78% svarede, at de ville være mere tilbøjelige til at købe i en butik hvis der er mulighed for selvhjælp til at finde et specifikt produkt. Det kan man som butik udnytte ved at sætte tablets op i butikken, hvor kunder kan selv kan slå produkter op, og sammenligne priser.

Det er selvfølgelig nødvendigt at din hjemmeside har et responsive design til tablets, for at brugeroplevelsen bliver bedst mulig. Det kan du fx sikre ved at benytte dig af NaviPartners webshopløsning NP Ecommerce, der er baseret på Magento og fuldt integreret med Microsoft Dynamics NAV.