4 trends der bliver afgørende for detailbranchen

16. februar 2016

NaviPartners salgsdirektør Peter Peulicke stiller skarpt på 4 trends, detailhandlere bør være bevidste om og forberede sig på. Nøgleordene er mobility og mPOS, nye indkøbsmønstre, social listening og øget international konkurrence.

Mobile POS-løsninger

Den helt store trend vi ser i dag, og som kommer til at være afgørende i mange år frem, er mobility. Det betyder, at vi vil se et en øget investering i mobile POS-løsninger (mPOS), hvor personalet bliver udstyret med deres egne mobile devices og bliver mere aktive på salgsgulvet.

Mobile POS-løsninger giver mulighed for et mere personligt salg og for en langt bedre kundeservice, hvor personalet hurtigt kan finde og videregive produktinformationer til kunden. Uden at forlade kunden kan personalet fx undersøge, hvilke varer der er lager. Desuden kan betaling foregå over hele butikken, hvilket også gør betalingsprocessen hurtigere og mere effektiv.

I marts måned kører vi en test i en stor butik på Rådhuspladsen for at undersøge, hvor klar de danske forbrugere er til øget fokus på mPOS-løsninger.

Forbrugernes indkøbsmønstre forandrer sig

E-commerce er blevet en selvfølge for forbrugerne, som forventer at de kan bestille og købe online på alle slags devices, og at de kan benytte sig af click & collect, hvor de køber online og selv afhenter varen i den fysiske butik.

Det er også et krav fra forbrugerne, at de kan bruge gavekort både i webshoppen og i den fysiske butik, og at de kan bruge gavekortet ad flere omgange.

Den måde forbrugerne handler på, og i særdeleshed betaler på, er i forandring, og vi ser hele tiden nye betalingsmuligheder og salgskanaler som ligger i krydsfeltet mellem e-commerce og detailhandel. Her kan nævnes PowaTag, hvor man kan scanne et produkt i en butiksrude og foretage en købsbeslutning med ét klik på telefonen.

Social listening

Én af de ting, der også bliver interessant at følge, er det fokus, der er på monitoreringen af sociale medier.

I dag er der en række standardiserede værktøjer, der gør det muligt at overvåge, hvad der bliver skrevet om ens virksomhed på de sociale medier. Det gør det nemmere at svare på dårlige anmeldelser og give konstruktive svar tilbage til kunden, så man kan gøre en negativt stemt kunde positivt stemt og give et oprigtigt indtryk af, at man tager kunden alvorligt.

Der er mange forskellige medier, hvor anmeldelser af ens produkter eller services figurerer, som eksempelvis Trustpilot, Facebook og også Amino. Hos Microsoft er man bevidst om vigtigheden af at kunne overvåge den sociale talestrøm, og i foråret i år kommer der et monitoreringsværktøj til Dynamics NAV 2016.

Værktøjer til at imødegå øget international konkurrence

Detailhandlere har en større forståelse af den øgede konkurrence fra de store udenlandske webshops. Det kommer blandt andet til udtryk på den måde, at man bliver nødt til at være skarp på prisen og endnu skarpere på den personlige service for at vinde ordrerne. Det betyder, at værktøjer, der giver personlig service til kunderne, vinder frem. Det er aktiviteter som loyalitetsklubber, kundearrangementer og personificerede tilbudskampagner.

De personificerede tilbudskampagner ses i genopblomstringen af e-mailmarketing, hvor der på baggrund af kundens købsadfærd bliver lavet skræddersyede tilbud til den pågældende kunde. Det kan gøres ved hjælp af integrationen mellem Campaign Monitor og Magento.

Hvis man har en Magento-webshop vil landingssiden på webshoppen også få et personligt præg. Den enkelte bruger vil få vist afhængigt af hvad brugeren tidligere har købt og set på siden, samt af hvor mange gange kunden har besøgt siden. Det kan blandt andet gøres ved hjælp af funktionen automatisk visning af relaterede produkter.