4 trin – sådan undgår du bøde for vildledende prisoplysninger

13. maj 2016

I dette indlæg kigger vi på, hvilke ting der skal være opfyldt, når du laver tilbudskampagner, hvor der er forbehold eller undtagelser. De ting du skal opfylde gælder både for webshops og butikker.

Kunne let overses

I april kunne FDIH fortælle at City 2 havde fået en bøde på 280.000 kr. for at reklamere med 20% tilbud på alle varer. Det gjaldt dog ikke varer, der i forvejen var nedsat.

City 2 havde anført, at de i forvejen nedsatte varer ikke var inkluderet i dette tilbud, men Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbeholdet ikke var tydeligt nok og at forbrugerne derfor nemt kunne overse teksten. Derfor vurderede Forbrugerombudsmanden, at det var en overtrædelse af markedsføringsloven § 3 om vildledende udeladelser. En vildledende udeladelser er når væsentlige oplysninger som gennemsnitsforbrugeren har behov for, for at træffe en informeret beslutning udelades eller leveres på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Dette skal du være opmærksom på

Både for den fysiske detailhandel såvel som nethandlen gælder det, at er der forbehold eller undtagelser til et tilbud, skal det fremgå meget tydeligt. Ifølge Chefkonsulent hos FDIH, Tina Morell Nielsen, er det ikke nok, at forbeholdet står nederst på siden med små bogstaver.

Forbehold eller undtagelser skal fremstå meget tydeligt. Jo mere tekst der er i reklamen, eller jo længere væk fra selve tilbuddet teksten om forbehold er, desto mere synligt skal det være hvis du ønsker at undgå en bøde fra Forbrugerombudsmanden.

Disse trin skal være opfyldt:

1) Ifølge Forbrugerombudsmanden skal et forbehold altid være på samme side som tilbuddet
2) Forbeholdet skal være tydeligt og let at få øje på
3) Hvis du reklamerer online, må du ikke lægge forbeholdet på en underliggende side
4) Hvis du henviser til et forbehold vha. en stjernemarkering(*) skal forbeholdet stadig være tydeligt og let at få øje på

Kilder og yderligere læsning:

  • http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=uriserv%3Al32011
  • http://www.fdih.dk/nyheder/2016/april/bode-pa-280-000-kr-for-vildledende-prisoplysning
  • http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/2014/LEASY-accepterer-boede-paa-600000-kroner-for-vildledning-og-utilstraekkelige-kreditoplysninger?tc=E98189ED2E004BCBAE5BFB331B19FD85