5 skarpe om Generation Y du bliver nødt til at kende

21. september 2015

Generation Y er i antal den største generation på verdensplan, og de ved, hvad de vil have. De kommer til at definere fremtidens detailhandel og er den første i sandhed digitale generation.

Inspirer og giv kunder en unik oplevelse

Generation Y er de personer der i dag er mellem 18-34 år, hvilket i Danmark alene udgør det 1,2 millioner mennesker. Den digitale Generation Y er købestærke, veluddannede, kritiske og meget kløgtige forbrugere.

Mulighederne er uendelige online, og derfor handler det for butikkerne i højere grad om at inspirere og give kunderne en oplevelse, når de træder ind af døren – både i den fysiske butik og i webshoppen.

I denne artikel har vi har samlet information, der kan give et bedre indblik i Generation Y’s indkøbsmønstre.

68 % af Generation Y forventer en integreret og sammenhængende oplevelse uafhængigigt af device og salgskanal

Det betyder, at Generation Y kræver, at de problemfrit kan bruge og skifte fra både computer, smartphone og fysisk forretning i jagten på at finde de bedste produkter og services. Fremtiden vil blive præget af omnichannel, og Generation Y efterspørger dette i høj grad.

Der er 52 % større chance for Generation Y-forbrugere laver impulskøb end nogen anden generation

Flere undersøgelser peger på, at Generation Y ikke er synderligt modtagelige overfor traditionelle reklamemetoder. Kan man i den fysiske butik derfor skabe en stemning, inspirere og give en kundecentreret oplevelse, er der mulighed for at hente salg på impulskøb. Forskellen er markant, når man sammenligner med Baby Boomers (aldersgruppen 51-69 år), hvor knap 8 af 10 indkøb er drevet af praktiske beslutninger.

Generation Y kan være ekstremt loyale kunder, hvis de føler de er blevet behandlet ordentligt

I Accentures undersøgelse af Generation Y, udtaler knap 40 % af de førende ledere fra detailbranchen at deres altoverskyggende bekymring omkring Generation Y er deres manglende loyalitet. Undersøgelsen viser dog imidlertid også, at denne gruppe forbrugere kan være ekstremt loyale. Ifølge Accenture vil Generation Y have en shopping oplevelse der er centreret om dem som kunde, og målrettede tilbud og loyalitets- og kundegrupper er en game changer.

SMS har en god effekt på Generation Y

SMS marketing influerer købsadfærden på lige godt halvdelen af Generation Y-forbrugerne. Ud over SMS viser Accentures undersøgelse, at 95 % ønsker, at brands aktivt skal opsøge dem ved at udsende målrettede rabatkuponer enten på mail eller med post.

Brugergenereret indhold er essentielt

Ifølge FDIH søger 85 % af alle danske kunder på nettet inden et køb. Generation Y er dem der søger klart mest. 84 % af Generation Y-forbrugere siger ydermere at brugergenereret indhold har indflydelse på deres køb. Når andre forbrugere taler på vegne af et specifikt brand, har det en større effekt, end hvis brandet selv kommunikerer til forbrugerne. Det kan være alt fra konkrete produktanmeldelser til et billede uploadet af en bruger i forbindelse med en Facebook-konkurrence.

Undersøgelserne der ligger til grund for dette indlæg er blandt andre:

  • Accentures undersøgelse ”Who are the Millennial shoppers? And what do they really Want?” der inkluderer respondenter fra 8 lande.
  • Cisco’s undersøgelse, Gen Y: New Dawn for work, play, identity, der inkluderer respondenter fra 18 lande.
  • Samt FDIH’s undersøgelse ”Danskernes købsadfærd på nettet, særanalyse: Forbrugernes vej til køb”.