5 tips til hvordan du får det bedste ud af Valentinsdag

8. januar 2016

Den 14. februar i år er det igen tid til Valentinsdag. Endnu en amerikansk tradition der bliver mere og mere populær i Danmark. Vi kigger på, hvad du som detailhandler kan gøre for at få det bedste ud af dagen.

Annoncering starter tidligt

Blomsterbutikkerne er naturligvis dem, der mærker Valentinsdag allermest. De sælger 10 gange så mange blomster som på en almindelig hverdag, og Valentinsdag dag er kun overgået af Mors dag hvad angår salg af blomster. I 2015 startede Interflora allerede med at annoncere den 21. januar, og Tivoli annoncerede en Valentinsdag -pakke den 22. januar 2015. Annonceringen starter derfor ret tidligt, og det er ikke utænkeligt, man ser den tendens igen i år. De store internationale retailere som fx Marks & Spencer, Victoria’s Secret og Urban Outfitters starter også deres Valentins-kampagner omkring den 20. januar.

Målrettede gaveidéer

Nyhedsbreve har generelt oplevet en revival, og nyhedsbreve op til Valentinsdag kan bruges kreativt til at promovere gaveidéer. Som eksempel kan nævnes Nordstroms kampagne fra 2013. Nordstrom havde et særskilt nyhedsbrev til mænd, der havde købt herretøj hos dem, og den 10 dage inden Valentinsdag begyndte de at promovere gaveidéer, som de kunne give til deres udkårne. Produkter som lingeri, parfume, smykker og kjoler. Idéen er god, og det er en billig løsning der potentielt kan øge omsætningen i den, til tider for detailhandlen, hårde januar måned.

Generelt benytter de amerikanske webshops sig meget af ”gaver til hende” og ”gaver til ham” for at inspirere kunder, gøre det let, og give kunderne det sidste skub hen imod et salg. For butiks- og/eller webshopejere er Facebook og særligt Instagram gode kanaler at tage i brug, hvis man vil visualisere gaveidéerne på en fin måde. Da de unge særligt er glade for at fejre Valentinsdag, er de sociale medier oplagte at tage i brug løbende i slutningen af januar og op til den 14. februar.

Kør kampagne med hashtag

Kør en kampagne på tværs af de sociale medier hvor dine følgere kan deltage aktivt. Brug et hashtag der gør det muligt at køre kampagnen på tværs af Facebook, Twitter og Instagram. Man kan eventuelt sætte en gave på højkant og opfordre følgerne til at bruge hashtagget og fortælle deres bedste Valentins-oplevelse, bedste Valentins-gave eller beløn det bedste Valentins-relaterede billede. Det kan give en stor brugerdeltagelse, og det er let at måle effekten, fx hvor mange der har deltaget, og hvilke sociale medier hvor deltagelsen er størst.

Heineken lavede i 2014 en kampagne målrettet mændene, der kørte på tværs af de sociale kanaler. Kampagnen gik viralt på ingen tid. Heineken besluttede sig for at belønne de mænd, der ville vise deres bløde side frem på de sociale medier. Kampagnen hed Date In A Box, hvor mænd kunne vinde indholdet af en rød boks, hvis de var villige til at erklære deres kærlighed offentligt og bruge hashtagget #dateinabox. Inde i boksen var der en arrangeret date, såsom en middag eller danseundervisning. Kampagnen var en kæmpe succes, og nedenstående video blev brugt til at kickstarte kampagnen:

Beløn kunderne

Da Valentinsdag er en dag, hvor gaver er en central del, kan du tage del i netop det ved at tilbyde noget du ikke normalt gør. Gratis fragt i ugen op til kunne være en idé. Gratis fragt er en central del af at købe online, og ifølge Mintels undersøgelse af hvad der driver online-køb, er gratis fragt én af de parametre der vægtes højest. Gaveindpakning kunne være en anden ting, man kan tilbyde kunderne, og hvis man har en Magento webshop, kan enkelt tilbyde kunderne dette i forbindelse med check-out under Valentinsdag. Rabat på køb lige op til Valentinsdag er også en mulighed, for at give kunder et ekstra incitament til at købe hos lige netop dig.

Hjælp kunderne med få gaveidéer

Til slut kan du i Magento lave smarte produktlister baseret på selvvalgte kriterier. Det kunne fx være en liste af røde produkter til en Valentinsdag-kampagne.

Kilder og yderligere læsning:

  • http://www.socialmediadelivered.com/2014/02/14/5-brands-with-trending-valentines-day-hashtags/
  • https://edited.com/blog/2014/01/best-valentines-retail-strategies-part-1-communications/
  • http://www.emarketer.com/Article/Online-Shoppers-Just-How-Important-Free-Shipping/1009117 
  • https://blog.antavo.com/valentines-day-facebook-marketing-tips/ 
  • http://nyheder.tv2.dk/nyheder/article.php/id-48190125:interflora-valentinsdag-mere-og-mere-populr.html