5 vigtige tendenser for detailhandel i 2017 – og i de næste 5 år

11. januar 2017

Du handler mest via din smartphone. Du besøger butikker for oplevelsens skyld. Du modtager kun tilbud, der er skræddersyet til dig. Der er altid et virtuelt prøverum ledigt. Har du spørgsmål, er chatbotten klar døgnet rundt. Og dine varer bliver leveret inden for en time.

Med udgangspunkt i julehandlen 2016 tager vi et kig i krystalkuglen og giver et bud på, hvordan detailhandel i 2017 vil forme sig – og nogle år frem.

#1. E-handel hitter som salgskanal – især på mobilen

I ugerne op til julen slog handlen endnu engang nye salgsrekorder. Og det vil nok ikke overraske ret mange, at de største rekorder blev sat på e-handel både via pc’ere og mobile enheder.

I Danmark handlede mindst 6 ud af 10 forbrugere julegaver på nettet. Den samme tendens kunne ses i USA, hvor internethandlen på Black Friday ifølge analysebureauet comSCORE steg med samlet set 23% i forhold til 2015, og handel via smartphones og tablets oplevede en stigning på hele 34%.

Så alt i alt tyder det altså på at handel via internettet – og især via mobile enheder – kun vil vokse endnu mere fremover.

#2. Fysiske butikker og netbutikker smelter sammen

Dansk Erhverv spår, at den danske e-handel i 2020 være dobbelt så stor som i 2015, hvis den nuværende udvikling fortsætter. Men selvom e-handlen vokser støt, viser analysen, at online-salget ikke truer de fysiske butikker. Fx er hvert fjerde salg i de fysiske butikker begyndt med en online-søgning på butikkens webshop eller hjemmeside, og de forbrugere, der søger information om varen mindst to steder – fx online og i en fysisk butik – køber i gennemsnit 33 procent mere end forbrugere, der ikke undersøger noget inden købet.

”Den fysiske butik og netbutikken er ikke længere hinandens konkurrenter, men komplementerer hinanden. Fremtiden for detailhandlen ligger derfor i at integrere salgskanalerne og skabe en helhedsoplevelse for kunderne, uanset om de befinder sig online eller i den fysiske butik,” udtaler Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

#3. Medarbejderne får en central rolle

Butikspersonalet får en nøglerolle, når salget i højere grad bliver en oplevelse end en transaktion. Det stiller større krav til de butiksansatte, som både skal have specialviden om produkterne, men også evne de menneskelige relationer for at skabe en oplevelse for hver enkelt kunde.

En måde at øge medarbejdernes kompetenceniveau er ved at udstyre dem med et mobilt kassesystem (mPOS), hvor de kan klare hele ekspeditionen og medbringe det fulde overblik ude på gulvet. De kan lave opslag i historik og lagerbeholdning, opdatere lagerstatus og tage imod betaling uden at forlade kunderne.

I denne video kan du besøge engelske Aurum Group, hvor medarbejderne har en tablet med under armen, når de møder kunderne ude i butikken.

#4. Personalisering online og i butik

Ifølge internetmediet CIO vil massekommunikation i endnu højere grad blive afløst af skræddersyede tilbud, som er tilpasset den enkelte kunde og opbygger større loyalitet.

Betalingsapps som fx Apple Pay, Adyen og Android Pay, som gør det muligt for de detailhandlende at sende kunderne tilbud baseret på købshistorik uanset, hvor kunden befinder sig. Detailhandlere kan fx glæde kunderne med skræddersyede og tidsbegrænsede tilbud, når kunderne besøger butikken, og på den måde motivere et køb.

Et andet eksempel på personaliseret kommunikation er chatbots (kundeservice-robotter), som er også på vej frem – Microsoft, Facebook og en del store detailbrands i USA har allerede investeret i området. Og det er nemt at se hvorfor. Med chatbots kan man give kunderne øjeblikkelig respons døgnet rundt. Selvom samtalen er en simulering føles den mere menneskelig og autentisk end det meste anden marketing.

#5. Fokus på effektiv levering

Når en online kunde har besluttet sig for et køb, vil han eller hun have leveret varen hurtigst muligt og gerne med det samme. Derfor tilbyder flere detailhandlere i USA og England tilbyder nu One Hour Delivery, og en række aktører er i gang med at udvikle levering med drone eller førerløs bil.

I december 2016 leverede Amazon for første gang en pakke med drone. Leveringstid: 13 minutter.

Styrk dit personale med en mPOS

Oplev NaviPartners mobile kasseløsning – en app, der giver adgang til kassesystemet NP Retail og ERP-systemet, Dynamics NAV, på alle mobile enheder. Som bonus får du også adgang til vores webshopløsning, NP Ecommerce.