8 tips der gør dig klar til januarudsalget

22. december 2015

Januarudsalget er snart over os, og detailbutikkerne kigger på forskellige metoder for at booste salget og få kunderne retur. Vi giver her tips, du kan bruge til inspiration til den kommende tid.

Starter tidligere end før

Det er efterhånden misvisende at bruge ordet januarudsalg, da flere og flere magasiner og kæder allerede starter den 27. december, lige efter de sidste julegaver er lagt under træet. Men ikke kun i Danmark bliver januarudsalget sparket i gang i slutningen af december. Også storbyer som Stockholm, Amsterdam, London, New York og Dublin starter udsalget lige efter julen.

Januar kan være en hård måned for detailhandlen, og vi vil i dette indlæg samle et par tips til, hvordan du kan få kunder til at komme retur efter julehandlen.

Bliv ikke tavs

Skær ikke ned på markedsføringsindsatsen efter jul. Selvom julehandlen tager hårdt på både kunder og detailhandlen, så er forbrugerne stadig lydhøre. Nytåret er på trapperne, og der er rabatkoder, gavekort der skal bruges og varer der skal byttes. Mange butikker vælger at reducere markedsføringsindsatsen mellem jul og nytår, hvilket giver dig en bedre mulighed for at blive hørt.

Venlig opfølgning

Send en mail til loyale kunder og kunder der har købt julegaver, tak dem for at have handlet hos jer, og brug lejligheden til at give dem eksklusive tilbud der løber i et begrænset tidsrum. Tilbuddene kan man vælge at målrette specifikt på hver enkel kunde, lave enkelte segmenter, eller lave mere overordnede tilbud, man forventer majoriteten af kunder vil finde relevante nok til, at de kommer retur efter jul. Et andet tip er, at man i julemånederne inkluderer en lille rabatkode eller voucher, der gælder i januar, til de kunder, der har købt i december.  I NP Ecommerce kan man med tilkøbsfunktionen ”Avancerede prisregler” tilbyde opfølgende mails med rabatkoder til januar, eller tilbyde ”køb 1 vare og få 1 vare til halv pris”.

Man kan også vælge at udvide rækkevidden af mailsne ved at opfordre modtagerne til at dele det eksklusive tilbud til venner og familie.

Forladte kurve

Magento og softwarevirksomheden Bronto har undersøgt hvorfor kunder forlader indkøbskurve på webshops, og fandt en del spændende resultater. De fleste kunder der forlader deres kurv med varer, gør det for at planlægge et køb på et senere tidspunkt, eller på et andet device. Mange brugte endda de forladte kurve som en ønskeliste. Af de forbrugere der ofte køber online svarede 39% at de altid brugte kurvene som enten en ønskeliste eller fordi de skulle købe varen på et senere tidspunkt. 43% svarede de gjorde det fra tid til anden. Magento og Brontos rapport viste også, at de fleste forventer at blive kontaktet angående deres forladte kurv, og at de er imødekommende over for et eksklusivt eller målrettet tilbud. Har man en mailadresse på kunden der har efterladt en kurv, har man her en pulje kvalificerede leads, der kan booste salget efter julen.

Traditionelt er det en fin idé at komme kunderne med en forladt kurv i møde ved at give et afslag i prisen. De forladte kurve man ser i december er dog oftest gaveønsker, der kan være indfriet efter jul.

Man kan derimod gøre noget andet i stedet. Har man har kørt en kampagne på løbesko op til jul, kan man i den opfølgende mail til kunder med en forladt kurv med denne vare, vælge at fremhæve relaterede produkter, som eksempelvis løbebukser, løbetrøje, pulsure eller lignende. Op til jul er det gavekøberne man henvender sig til, men efter jul, er det modtagerne af gaverne. Ved at tilbyde relaterede produkter til forladte kurve, kan man give kunderne incitament til at komme retur, for at få resten af løbesættet til en god pris i januar. Campaign Monitor giver muligheden for at lave disse opfølgende mails, til kunder der har forladt kurvene.

Brug remarketing

Med remarketing kan man annoncere udelukkende til folk der har vist interesse i ens butik eller brand. Folk der tidligere har besøgt din side, vil blive eksponeret for dine reklamer eller bannere. Med remarketing har du tilmed mulighed for at målrette indsatsen til forbrugere i et bestemt område. Det kunne være interessant for butiksejere, der dækker dele af landet eller enkelte byer. Statistik viser at remarketing kan give 147% højere konverteringsrate, og at besøgende der bliver eksponeret for remarketing er 70% mere tilbøjelige til at handle hos dig efterfølgende.

Hav bestsellers på lager

Efter julehandlen kan man opleve at der er et begrænset parti varer på lager. Udnyt det ved at have et par af de bedst sælgende varer tilgængelige i butikken eller på webshoppen. De bedst sælgende varer kan være gode at have, for at få lokket kunder ind i forretningen, så de kan blive eksponeret for de mindre populære varer der er tilbud på, og som du meget gerne vil afsætte.e.

Nytårsforsæt

Nogle produkter sælger bare bedre i januar. Fitnesscentrene venter spændt på klokken den 31. skal blive 12, for de ved, at flere vil tilmelde sig centrene for at indfri deres nytårsforsæt. Webshops og butikker kan bruge dette til at køre kampagner på produkter der relaterer sig til folks nytårsforsæt. Det kan for eksempel være løbesko, pulsure og træningstøj, som nævnt tidligere. For inspiration kan man kigge mod Amazon, der hvert år laver kampagner målrettet folks nytårsforsæt. De laver forskellige kampagner på kategorier såsom fitness og motion, organiske produkter, massage og afslapning, bøger og meget mere. Kampagnen har de sidste år heddet ”New Year, New You” og den har vist sig at være yderst effektiv.

Kilder og yderligere læsning: 

  • http://mkto.bronto.com/Abandoned-Cart-Research-Report.html?source=Press_release&asset=Cart_Research&leadsource=PR 
  • http://www.blackarrowmarketing.com/uncategorized/6-post-holiday-marketing-tips
  • https://www.campaignmonitor.com/blog/new-features/2015/08/transactional-email-for-marketers/ 
  •  http://www.digitalinformationworld.com/2014/09/infographic-retargeting-advertising-statistics.html 
  • http://marketingland.com/whats-new-years-resolution-strategy-113656