Dansk e-handel nåede 90 milliarder i 2015

22. januar 2016

Dansk e-handel oplevede igen i 2015 et stærkt år med 12% vækst i forhold til 2014. Dansk Erhverv spår, at væksten fortsætter i 2016, hvor danskerne forventes at ville købe for over 100 mia. kr.

Dansk Erhverv tror på yderligere vækst i 2016

Danmark har en af de mest online-handlende befolkninger på kloden. Faktisk indtager Danmark på verdensplan en tredjeplads hvad angår e-handel, kun overgået af Sydkorea på andenpladsen og Storbritannien på førstepladsen. Cirka 3,4 mio. danskere har inden for det sidste år handlet online. Det svarer til 78% af befolkningen.

2015 var året hvor e-handlen rundede 90 mia. Forbruget er ifølge Dansk Erhverv steget med 12% i forhold til 2014. Og hvis man kigger helt tilbage til 2010, brugte danskerne blot 40 milliarder kroner på køb af varer på nettet. Det er en stigning der er til at tage og føle på, og Dansk Erhverv forventer at den tocifrede vækst fortsætter, og at e-handlen i 2016 derfor vil runde de 100 mia.

Mobilshopping og den fortsatte vækst

DIBS’ rapport om Dansk E-handel 2015 viser imidlertid også, at 4 ud af 10 danskere brugte mobil eller tablet til at shoppe på nettet. Det er ifølge DIBS dobbelt så mange som for bare 3 år siden, og tilmed har næsten halvdelen af den danske befolkning MobilePay.

DIBS nævner også i deres rapport fra september at andelen hos de 25-34 årige, der handler på mobil eller tablet, ligger på 58%, mens det er børnefamilierne, der scorer højest, hvor hele 69% har købt online via mobile enheder.

Men ikke kun hos børnefamilierne og de 25-34 årige er der fremgang at spore. Det segment der har oplevet stærkest vækst, er aldersgruppen 66-74 år, hvor andelen der har handlet via mobile enheder er øget med 50 procent. DIBS rapporterer at hver femte ældre handler online på enten mobil eller tablet. Det er et tal der ikke er set højere hidtil, rapporterer DIBS.

Derfor vil vi igen understrege vigtigheden af at have et mobilvenligt site.

Ifølge FDIH er mere end to ud af tre online-handler planlagte, men med PowaTags  indtog i Danmark i 2016, er det muligt, at vi vil se flere impulskøb i Danmark fremover.

Trussel fra udlandet – hvad kan man gøre?

Til trods for den rigtig fine vækst, er der dog en klar trussel for dansk e-handel. Ifølge DIBS’ undersøgelse er de udenlandske webshops blevet mere og mere populære. Det skyldes blandt andet lavere skatter og afgifter der gør de udenlandske produkter billigere, men kan også skyldes et større sortiment. Dansk Erhvervs rapport viser også, at e-grænsehandlen med varer i 2016 vil for første gang overgå danskernes grænsehandel i fysiske butikker.

Det er dog en trussel man som detailhandler i Danmark kan gøre noget ved, og det vil vi se nærmere på i næste blogindlæg.

Kilder og yderligere læsning:

  • http://www.fdih.dk/nyheder/2016/e-handel-for-87-mia-kr-i-2015?type=Analyser
  • http://detailfolk.dk/detailnyheder/udenlandsk_e-handel_er_den_nye_grnsehandel.html
  • http://www.dibs.dk/news/dugfriske-dibs-tal-fra-dansk-e-handel-2015-rapport-viser-enestaende-udvikling
  • http://www.fdih.dk/nyheder/2015/aug/e-handlen-stiger-21-i-forste-halvar-2015-mobile-enheder-far-stadig-storre-betydning
  • https://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider/E-handlen-runder-100-mia.-kr.-i-2016.aspx