Danskerne e-handler som aldrig før

22. marts 2013

Læs om de 4 væsentligste tendenser i Dansk e-handelsanalyse 2012. Analysen foretages hvert år af FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel).

1. tendens:
Handel og omsætning på internettet vokser og vokser

I 2012 satte danskernes forbrug på nettet foreløbig rekord med køb for 54,7 milliarder kroner. Det var en stigning på 19% i forbold til 2011. Samtidig steg antallet af handler på nettet fra 76 millioner i 2011 til 90 millioner i 2012.

2. tendens:
Netkunder er tilfredse og loyale

2 ud af 3 netkunder har senest handlet i en netbutik, hvor de har handlet før. 4 ud af 5 netkunder er tilfredse eller meget tilfredse med den netbutik, hvor de seneste har handlet og vil anbefale butikken til venner og familie.

3. tendens:
Søgemaskinen finder netbutikken

Søgemaskiner er stadig den hyppigste måde, hvorpå kunderne finder nye netbutikker at handle i. 38% fandt nye netbutikker ved hjælp af søgemaskiner, 10% via anbefalinger fra venner, 7% via kundeklubber og nyhedsmail, 7% via tilbudsider og 6% via sociale medier.

4. tendens:
Hver syvende handler via mobilen

I perioden 2010-2012 blev e-handel via mobiltelefoner tredoblet. I 2012 stabiliseredes danskernes e-handel via mobiltelefoner sig på omkring 14,5%. Som ejer af en netbutik er det altså værd at overveje at tilkøbe et mobiltema til netbutikken.