Er du klar til årets største shoppingdage?

8. oktober 2018
Shopping - Bliv klar til Black Friday

Black Friday og Cyber Monday står for døren. Hvordan får du mest muligt ud af disse mærkedage, og hvad kan det betyde for din årsomsætning? Vi guider dig til, hvad du kan forvente af trafik og giver dig en række greb til, hvordan du kan udnytte de ekstra mange kundebesøg.

Shopping - Bliv klar til Black Friday

Black Friday blev introduceret i Danmark i 2013 og har siden oplevet en eksplosiv vækst år efter år. I følge FDIH blev Black Friday i 2017 den største handelsdag nogensinde – forbruget med Dankort var på 2,117 mia. kr. og slog dermed alle tidligere rekordomsætninger. Black Friday og Cyber Monday er shoppedage, du som detailforretning ikke har råd til at sidde overhørig.

Julehandlen starter med Black Friday og Cyber Monday

Black Friday og den efterfølgende Cyber Monday er blandt forbrugerne på få år blevet kendt som regulære udsalgsdage, hvor detailhandlen lokker med favorable tilbud. Disse forbrugere er snu og vil selvfølgelig også gerne spare penge på julegaver, da julen for mange er en stor udskrivning. Derfor bliver flere og flere julegaver købt tidligere, i takt med at bytteservicen bliver udvidet. Som butiksejer bliver man derfor nødt til at se årets sidste par måneder i et samlet lys, når der bliver gjort status på julehandlen.

Gør Black Friday og Cyber Monday til din succes

En ting er at sætte priserne ned og lave nogle gode tilbud. Det er et must, hvis du vil ride med på bølgen af succes henover disse mærkedage. Når alle kan levere favorable priser, bliver kundeservice et nyt afgørende parameter selv i tilbudstider. Du skal derfor være ekstra opmærksom på, hvordan du kan tilbyde kunderne en god handelsoplevelse, hvad enten det foregår in-store eller online.

Vi giver her tre bud på, hvordan du gør mærkedagene til din handelssucces:

#1. Giv en god kundeoplevelse

En måde hvorpå du kan differentiere dig fra dine konkurrenter, er ved at tilbyde en god kundeoplevelse både online og i butik.

Forbrugerne forventer at online-køb gennemføres med få klik på kort tid. Som webshop-ejer er det derfor væsentligt, at dit site er nemt for besøgende at navigere rundt i. For at brugervenligheden er i top, må din loading-tid ikke være for langsom, betalingsprocessen ikke gå i stå, og dine besøgende må heller ikke mangle den betalingsmetode, de ønsker. I værste tilfælde kan fx langsom webshop-hastighed koste dig kunder.

I din butik forventer dine kunder at blive mødt med venligt personale, men også personale, der kan være behjælpelig med den information, som de ønsker før et køb – og helst uden for meget ventetid. Med en mobil POS, kan salgsassistenter have alt nødvendigt information klar lige ved hånden. Det giver dem mulighed for både at tjekke lagerbeholdningen på en bestemt vare, men også være behjælpelig med anbefalinger til lignende produkter ved hjælp af Mixed Reality-teknologi.

Se hvordan en salgsassistent kan bruge Mixed Reality i en skoforretning.

#2. Tilbyd en god byttepolitik og en stor grad af fleksibilitet

Når forbrugerne benytter sig af dine favorable tilbud, er det vigtigt, at de ikke kommer med dårligere betingelser end almindelige køb. En god og fleksibel byttepolitik er i høj grad også et konkurrenceparameter, når du skal sikre dig et godt salg i denne periode. Så sørg for at tilbyde en god byttepolitik, hvad enten kunderne handler online eller i din forretning. Og sørg også for, at den varer til jul, da mange køber julegaver på Black Friday og Cyber Monday.

#3. Integrer in-store og online oplevelsen for dine kunder

For kunderne er der ikke længere et skarpt skel mellem, om de handler online eller i en fysisk butik, og derfor bør der heller ikke være det for dig. Kunderne kan i dag stå i din butik og handle i din webshop fra mobilen, hvis webshoppen har den rigtige størrelse. Du skal derfor tænke din forretning med udgangspunkt i kundens behov frem for dine egne kanaler og sikre, at du giver den samme service og de samme priser alle de steder, dine kunder møder dig. Det er de forretninger, der forstår sig på omnichannel, der har de største salgssucceser – ikke kun ved mærkedage, men hele året rundt.

Har du helt styr på systemet til at kunne give kunderne en 360 graders kundeservice? Ellers kan du læse mere om NaviPartners omnichannel-løsning.

Grøn bog med et grønt mønt-ikon på

Øg din omsætning – også uden for mærkedagene og julehandlen

Der er mange måneder fra januar til november, hvor du med fordel kan bruge en række greb til at øge din omsætning. Vi har samlet 30 tips i en guide, der kan hjælpe dig til en øget omsætning i butikken og webshoppen. Du kan bl.a. hente viden om detailtrends, tips til e-handel, tips til fysiske butikker og skræddersyede tips til højtider og specielle dage.

Hent guiden