Hvad kommer de nye Dynamics 365 BC-licenser til at betyde for dig?

13. november 2018
Dynamics 365 Business Central-licenser

Med introduktionen følger nye licensbetingelser fra Microsoft. Ønsker du at udvide din nuværende Dynamics NAV-løsning eller konvertere dine licenser til Business Central? Læs om mulighederne her.

Dynamics 365 Business Central-licenser

Efter en afsluttet Microsoft Dynamics partner-konference, Directions EMEA, sidder vi tilbage med en masse ny information om de nye licenser og hvad de kommer til at betyde for eksisterende NAV-kunder.

Microsoft Dynamics 365 Business Central kom på markedet tidligere i år som en komplet forretningsløsning bygget på NAV 2018-teknologi. Den nyeste løsning i Microsofts portefølje inkluderer nye typer af licenser og licensbetingelser afhængig af, hvilken eksisterende løsning og fremtidsplan din virksomhed har.

I Business Central finder vi licenstyperne: Essentials, Premium og Team Members:

  • Essentials er for virksomheder, som ønsker en sofistikeret, men simpel forretningsløsning på tværs af finans, logistik og projektledelse
  • Premium er for virksomheder, der søger en alt-i-én forretningsløsning til finans, logistik, projektledelse, service management og produktion
  • Team Members er til brugere, der udelukkende skal læse, godkende og/eller oprette ordrer og rapporter.
Business Central-licenser

Forskelle mellem licenserne

De nye licenser adskiller sig fra licenser til Dynamics NAV på flere måder:

  • Dynamics NAV-licenser er kalkuleret ud fra samtidige brugere, hvor flere brugere kan deles om en licens. Business Central-licenser er derimod beregnet ud fra navngivne brugere.
  • Det er ikke længere en betingelse at have en Starter Pack. Du skal blot som minimum have en Premium- eller Essentials-bruger
  • Det er kun muligt at have enten Premium- eller Essentials-brugere i sin licens. Du kan tilkøbe Team Members til både Premium og Essentials-licenser

Du kan læse mere om de nye licenser her »

Ønsker du at få implementeret eller fortsætte med Dynamics NAV 2018?

Har din virksomhed planer om at implementere eller opgradere til Dynamics NAV 2018, er der stadig nogle måneder tilbage at løbe på. Microsoft har sat en frist d. 31. marts 2019 for indkøb af nye licenser og for opgradering af ældre NAV-licenser til NAV 2018. Har du en ældre version af Dynamics NAV og ønsker at opgradere til 2018, bør du derfor få igangsat processen før tidsfristen. Fra d. 1. april 2019 er det altså ikke længere muligt at opgradere en ældre NAV-løsning til NAV 2018 eller at tilbyde 2018-licenser til nye kunder.

Bruger I Dynamics NAV 2018 i forvejen, kan I fortsætte med at benytte jeres licenser samt tilføje yderligere licenser, hvis behovet opstår. Fristen i april 2019 gælder derfor ikke for eksisterende NAV 2018-brugere.

Har I planer om at opgradere jeres eksisterende Dynamics NAV-løsning

Bruger I allerede Dynamics NAV, men ønsker at opgradere? Så har I mulighed for dette allerede i dag. Som beskrevet ovenfor i licenstyper, er licensopsætningen anderledes. Jeres oprindelige licensopsætning vil med opgraderingen derfor blive ændret til de nye licensbetingelser.

Hvis I har købt jeres Dynamics NAV-licenser med Module Based Licensing, Business Ready Licensing eller Perpetual Licensing, vil jeres nuværende NAV-licenser blive konverteret fra:

  • Èn Full user i Extended Pack til to Premium-brugere (for køb før 1. oktober 2018)
  • Èn Full user til to Essential-brugere (for køb før 1. oktober 2018)
  • Èn Limited user til to Team-brugere (for køb før 1. december 2018)

Ud over konvertering af licenser, er licensopsætningen anderledes. Som nævnt er Dynamics NAV-licenser er kalkuleret ud fra samtidige brugere, hvor flere brugere kan deles om antallet af licenser. Business Central-licenser er derimod beregnet ud fra navngivne brugere. Den totale værdi af licensen forbliver den samme – også efter konverteringen.

Hvis jeres Dynamics NAV er licenseret med Subscription Licensing kan I til enhver tid overgå til at abonnere på Dynamics 365 Business Central on-premises.

Portrætbillede af Maria Bindesbøll Key Account Manager

Vil du høre mere?

Vil du vide mere om Business Central? Kontakt os i dag og få en uforpligtende samtale med én af vores konsulenter. Vi kan hjælpe dig med at transformere din forretning.