Hvad kommer de nye Dynamics 365 BC-licenser til at betyde for dig?

16. marts 2020
Dynamics 365 Business Central-licenser

Med introduktionen fulgte nye licensbetingelser fra Microsoft. Ønsker du at udvide din nuværende Dynamics NAV-løsning eller konvertere dine licenser til Business Central? Læs om mulighederne her.

Opdateret 16. marts 2020.

Dynamics 365 Business Central-licenser

Microsoft Dynamics 365 Business Central kom på markedet i 2018 som en komplet forretningsløsning bygget på NAV 2018-teknologien. Den nye løsning i Microsofts portefølje inkluderer nye typer af licenser og licensbetingelser afhængig af, hvilken eksisterende løsning og fremtidsplan din virksomhed har.

I Business Central finder vi licenstyperne: Essentials, Premium, Team Members og senest også Device:

  • Essentials er for virksomheder, som ønsker en sofistikeret, men simpel forretningsløsning på tværs af finans, logistik og projektledelse
  • Premium er for virksomheder, der søger en alt-i-én forretningsløsning til finans, logistik, projektledelse, service management og produktion
  • Team Members er til brugere, der udelukkende skal læse, godkende og/eller oprette ordrer og rapporter
  • Modsat de andre licenser er Device-licensen ikke personlig. Den er beregnet enheder brugt som POS, på salgsgulvet, af butiksbestyrere eller på lageret.
Business Central-licenser

Forskelle mellem licenserne

Licenser til Business Central adskiller sig fra licenser til Dynamics NAV på flere måder:

  • Dynamics NAV-licenser er kalkuleret ud fra samtidige brugere, hvor flere brugere kan deles om en licens. Business Central-licenser er derimod beregnet ud fra navngivne brugere.
  • Det er ikke længere en betingelse at have en Starter Pack. Du skal blot som minimum have en Premium- eller Essentials-bruger
  • Det er kun muligt at have enten Premium- eller Essentials-brugere i sin licens. Du kan tilkøbe Team Members og Device til både Premium og Essentials-licenser.

Du kan læse mere om de nye licenser her »

Ønsker du at få implementeret eller fortsætte med Dynamics NAV 2018?

Det ikke længere muligt at opgradere en ældre NAV-løsning til NAV 2018 eller at tilbyde 2018-licenser til nye kunder. Hvis I bruger Dynamics NAV 2018 i forvejen, kan I fortsætte med at benytte jeres licenser samt tilføje yderligere licenser, hvis behovet opstår.

Har I planer om at opgradere jeres eksisterende Dynamics NAV-løsning

Bruger I allerede Dynamics NAV, men ønsker at opgradere? Så har I mulighed for dette allerede i dag. Som beskrevet ovenfor i licenstyper, er licensopsætningen anderledes. Jeres oprindelige licensopsætning vil med opgraderingen derfor blive ændret til de nye licensbetingelser.

Hvis I har købt jeres Dynamics NAV-licenser med Module Based Licensing, Business Ready Licensing eller Perpetual Licensing, vil jeres nuværende NAV-licenser blive konverteret fra:

  • Èn Full user i Extended Pack til tre Premium-brugere (for køb før 1. oktober 2018)
  • Èn Full user til tre Essential-brugere (for køb før 1. oktober 2018)
  • Èn Limited user til tre Team-brugere (for køb før 1. december 2018)

Ud over konvertering af licenser, er licensopsætningen anderledes. Som nævnt er Dynamics NAV-licenser er kalkuleret ud fra samtidige brugere, hvor flere brugere kan deles om antallet af licenser. Business Central-licenser er derimod beregnet ud fra navngivne brugere. Den totale værdi af licensen forbliver den samme – også efter konverteringen.

Hvis jeres Dynamics NAV er licenseret med Subscription Licensing kan I til enhver tid overgå til at abonnere på Dynamics 365 Business Central on-premises.

Portrætbillede af Michael Garver Burgaard

Vil du høre mere?

Vil du vide mere om Business Central? Kontakt os i dag og få en uforpligtende samtale med én af vores konsulenter. Vi kan hjælpe dig med at transformere din forretning.