ButikkerE-handel

Er du klar til årets største shoppingdag?

By November 18th, 2020No Comments

Black Friday står for døren, og coronakrisen ser ikke ud til at lægge en dæmper på danskernes købelyst. Faktisk spår flere, at den vil slå alle rekorder. Hvordan får du som retailer mest ud af mærkedagen? Vi giver dig 3 bud.

Shopping - Bliv klar til Black Friday

Black Friday har siden sin introduktion i Danmark i 2013 slået rekorder på omsætning år for år. Til trods for coronakrisen, viser en ny undersøgelse fra DI, at det ikke vil lægge en dæmper på danskernes købelyst i år. Faktisk forventer DI Handel, at forbrugerne kommer til at bruge flere penge sammenlignet med sidste år.

Vi giver her tre bud på, hvordan du gør mærkedagene til din handelssucces:

#1. Giv en god kundeoplevelse online og i butik

Når alle kan levere favorable priser, bliver kundeservice et nyt afgørende parameter selv i tilbudstider. Vær derfor ekstra opmærksom på, hvordan du kan tilbyde kunderne en god handelsoplevelse, hvad enten det foregår in-store eller online.

Som webshop-ejer er det væsentligt, at dit site er nemt for besøgende at navigere rundt i. For at brugervenligheden er i top, må din loading-tid ikke være for langsom, betalingsprocessen ikke gå i stå, og dine besøgende må heller ikke mangle den betalingsmetode, de ønsker. I værste tilfælde kan fx langsom webshop-hastighed koste dig kunder.

Som butiksejer er det i disse corona-tider væsentligt at skabe en tryg og sikker shoppingoplevelse for dine kunder. I år kan forbrugerne ikke stå i tætte køer og stå på nakken af hinanden efter de gode tilbud. Du kan derfor iværksætte en række initiativer, der sikrer, at ikke for mange har adgang til butikken ad gangen. Du kan som detailhandler for eksempel overveje at sprede dine tilbud ud over flere dage og holde Black Week i stedet for Black Friday. Du kan også investere i en mobil POS og udnytte dine kvadratmeter bedre i butikken og undgå lange køer.

#2. Tilbyd en god byttepolitik og en stor grad af fleksibilitet

Når forbrugerne benytter sig af dine favorable tilbud, er det vigtigt, at tilbuddene ikke kommer med dårligere betingelser end almindelige køb. En god og fleksibel byttepolitik er i høj grad også et konkurrenceparameter, når du skal sikre dig et godt salg i denne periode. Tilbyd derfor en god byttepolitik, hvad enten kunderne handler online eller i din forretning. 45% af forbrugerne vil bruge deres indkøb på Black Friday til julegaver, så for mange er det vigtigt at varerne kan byttes frem til årsskiftet. Årets sidste måneder må ses i et samlet lys, når der bliver gjort status på julehandlen.

#3. Integrer in-store og online oplevelsen for dine kunder

For kunderne er der ikke længere et skarpt skel mellem, om de handler online eller i en fysisk butik, og derfor bør der heller ikke være det for dig. Kunderne kan i dag stå i din butik og handle i din webshop fra mobilen. Du kan derfor tænke din forretning med udgangspunkt i kundens behov frem for dine egne kanaler og sikre, at du giver den samme service og de samme priser alle de steder, dine kunder møder dig. Det er de forretninger, der forstår sig på unified commerce, der har de største salgssucceser – ikke kun ved mærkedage, men hele året rundt.

Blå bog med et raket-ikon

Øg din omsætning – også uden for mærkedagene og julehandlen

Der er mange måneder fra januar til november, hvor du med fordel kan bruge en række greb til at øge din omsætning. Vi har samlet 30 tips i en guide, der kan hjælpe dig til en øget omsætning i butikken og webshoppen. Du kan bl.a. hente viden om detailtrends, tips til e-handel, tips til fysiske butikker og skræddersyede tips til højtider og specielle dage.

Hent guiden