EU i opgør mod geoblocking

28. juni 2016

EU-kommissionen vil gøre op med såkaldt uberettiget geoblocking, der indskrænker forbrugerens frihed til at købe varer fra webshops i andre EU-lande. Dansk Industri, blandt andre, er ikke begejstrede for forslaget.

Forskellige priser

EU vil gøre op med geoblocking for at sørge for, at alle varer fra webshops i EU skal kunne købes lige meget hvilket EU-land, kunden bor i. Geoblocking fungerer på den måde, at butikker selv kan udvælge geografiske områder, som de vil sælge til, mens kunder fra IP-adresser uden for dette område enten vil blive henvist til en anden side eller blive afvist.

Forbrugere har måske oplevet at blive opkrævet mere for en vare eller service på grund af landet de bor i. En vare fra Italien kan eksempelvis være dyrere for en dansker end en franskmand, fordi varen bliver markedsført med forskellige priser fra land til land.

Alle varer skal være tilgængelige

EU’s ønske er at skabe ét samlet og åbent digitalt marked. EU-kommissionen har lagt op til, at alle e-handelssider skal forpligtes til at sælge deres varer i alle medlemslandene i EU.

EU skriver dette på deres hjemmeside:

”Visse firmaer nægter forbrugerne adgang til online service i et andet land – ofte uden begrundelse – for at viderestille kunden til en lokal forhandler med andre priser og produkter, end i firmaets eget land. MEP’er har vedtaget en beslutning, at den uberettigede geoblocking af forbrugernes onlineadgang til varer og tjenesteydelser på grundlag af deres IP-adresse, postadresse eller kreditkortland skal stoppes.”

LÆS OGSÅ: Dansk e-handel nåede 90 milliarder i 2015 

Ud over geoblocking, vil EU også fjerne de meget komplekse regler der omhandler transport af pakker og lignende. Her vil EU-kommissionen have, at der på e-handelssider altid skal være information om prisen på forsendelse, hos det firma der har fået til opgave at distribuere pakkerne i det pågældende land (Post Nord i Danmark). Ifølge Computerworld betyder de nuværende transportregler, at selvom der er den samme distance for transport, kan det koste 5 gange mere, hvis pakken skal til et andet land end blot leveres i hjemlandet.

Kritik af EU’s beslutning

Ikke alle er dog lige begejstrede for EU’s opgør mod Geoblocking. Underdirektør i Dansk Industri, Anders Ladefoged skriver blandt andet på DI’s hjemmeside at:

”Bliver Kommissionens forslag gennemført vil det betyde, at europæiske virksomheder bliver pålagt salgspligt. Det betyder, at de ikke længere selv kan vælge, hvem de vil sælge deres produkter til på nettet. Det mener vi er i strid med virksomhedernes grundlæggende aftalefrihed, og derfor vil DI kæmpe for, at salgspligten bliver skrevet ud af forslaget.”

Anders Ladefoged skriver videre at i stedet for at tvinge danske iværksættere og webshops til at sælge til hele EU, bør EU fokusere på at fjerne de nationale særregler som fortsat eksisterer.

Markedschef for Dansk Erhverv, Lone Rasmussen, skriver på Dansk Erhvervs hjemmeside, at forslaget mod geoblocking kan bidrage til at e-grænsehandlen vil stige yderligere. I EU’s forslag står der, at e-handelssiderne ikke behøver afregne moms i forbrugerens hjemland, hvis forbrugeren selv kan stå for transporten af varen eller får tredjepart til det. Lone Rasmussen skriver: ”Dansk Erhverv frygter, at forslaget kan åbne op for en omgåelse af momsreglerne, hvis netbutikken kan slippe for at betale dansk moms ved at henvise forbrugerne til en transportør. Det ser man allerede nu nogle grænsehandelsbutikker gøre.”

Og e-grænsehandlen er et stort problem i Danmark. Ifølge Dansk Erhvervs beregninger gik den danske statskasse glip af 500-760 mio. kr. i manglende momsbetalinger i 2015.

LÆS OGSÅ: Truslen fra e-grænsehandel: her er hvad du kan gøre 

I 2016 forventes det at e-grænsehandlen for første gang nogensinde vil være højere end danskernes grænsehandel i fysiske butikker.