Få det bedste ud af Black Friday

13. november 2015

Black Friday er i den grad kommet til Danmark, og i 2014 blev der købt for 163 millioner kroner mere end ved Black Friday året før. I år falder Black Friday natten til 27. november.

Hvad går det ud på?

Black Friday løber af stablen hvert år om fredagen efter Thanksgiving, den amerikanske tradition og helligdag der fejres den fjerde torsdag i november. De sidste år har den amerikanske tradition vundet indpas i Danmark, hvor folk står i kø for at få fingrene i varer med særligt attraktive tilbud. Black Friday anses for at være starten på julehandlen, vel og mærke for dem, der klarer den slags i god tid. I seneste blogindlæg gav vi 3 simple tips til, hvordan man forbereder sig på den kommende julehandel, og i dette indlæg vil vi kigge på supplerende alternative metoder til at få det bedste ud af Black Friday.

Giv folk noget at glæde sig til

Start i god tid med at opbygge en forventning hos dine kunder. De sociale medier kan bruges til at gøre opmærksom på hvornår salget skydes i gang, og på webshoppen kan man bruge nedtælling på produkterne, der viser, hvor længe et specifikt tilbud varer. Det vil give kunder incitament til at handle, og er en god måde at visualisere, hvor lang tid de har tilbage til et givent tilbud slutter. En landing page med nedtælling til Black Fridays start kan også være en god måde at forberede kunderne på, at salget snart skydes i gang.

Start i fornuftig tid med at annoncere, at din webshop eller butik er klar til at tage imod de hungrende kunder, og gør dem opmærksomme på det løbende indtil det løber af stablen. Udover at kommunikere om Black Friday på de sociale medier kan de fysiske butikker med fordel bruge butiksruderne til at gøre opmærksom på Black Friday.

Vær forberedt på meget trafik

Folk vil strømme til, både online og offline, så vær beredt på du kan imødekomme efterspørgslen. Webshops vil opleve øget trafik, og det vil være en stor fordel at have en klar fornemmelse af, om dit site kan håndtere den store mængde trafik. I de fysiske forretninger kan man være nødsaget til at have mange medarbejdere på arbejde for at klare det store salg og de mange spørgsmål, der sikkert vil komme fra kunder dagen igennem.

Brug Mobil Point of Sale

En god idé for at få så mange salg igennem som muligt er at udstyre medarbejdere med mobile enheder, der hurtigt kan klare transaktionerne. Køen vil blive mindre, og salget vil blive øget, da man har muligheden for at servicere flere kunder i løbet af dagen.

NaviPartner har udviklet en mPOS-løsning der gratis kan hentes som en demo her.

Hvad med dagene efter?

På selve dagen er der så mange tilbud og så mange om buddet, så hvis du vil være sikker på, forbrugerne skal lægge mærke til dig, så spred tilbuddene over flere dage.

Forretninger og webshops får uden tvivl en hel del at se til, når Black Friday begynder. Ifølge Dansk Erhverv var Black Friday i 2014 den 6. største salgsdag i Danmark nogensinde. Så hvorfor ikke udnytte det ved at være en smule anderledes? Der er ingen, der siger, dine tilbud bør stoppe samtidig med konkurrenternes, så hvorfor ikke fortsætte med et par af tilbuddene en dag eller to efter. Der er god chance for, at din webshop eller forretning stadig har varer på lager, som er solgt ud andre steder. Vær dog opmærksom på retningslinjerne for prismarkedsføring. Blackfridaysalg.dk giver denne vejledning:

”Hvis du vil lave tilbud, hvor du sammenligner den nedsatte pris med normalprisen (fx via budskaber som tilbud, rabat, spar osv.) skal du sørge for, at normalprisen har været gældende i mindst 6 sammenhængende uger, umiddelbart inden prisnedsættelsen. Dog kan man lave kortvarige kampagner af op til 3 dages varighed, hvor der oplyses om en besparelse på samtlige varer, dele af varesortimentet eller en bestemt varekategori, selvom normalprisen for enkelte af varernes vedkommende ikke har været gældende i en længere periode.”

Kilder og yderligere læsning: 

  • http://ecommerce-platforms.com/ecommerce-selling-advice/5-tips-improve-black-friday-cyber-monday-sales
  • http://blog.justuno.com/ecommerce-marketing-tips-black-friday-cyber-monday
  • http://www.smartinsights.com/ecommerce/black-friday-e-commerce-tips-from-those-in-the-know/
  • https://bindopos.com/blog/10-tips-retailers-preparing-black-friday-small-business-saturday/
  • http://blackfridaysalg.dk/