Forbrugerombudsmanden offentliggører ny spamvejledning

6. januar 2019
Forbrugerombudsmanden offentliggører ny spamvejledning

Spamklager er den type klager, som Forbrugerombudsmanden modtager flest af. Det løber op i omkring 20.0000 klager om året. Nu har ombudsmanden offentliggjort en ny spamvejledning, der skal give konkret vejledning til danske virksomheder.

Forbrugerombudsmanden offentliggører ny spamvejledning

Spamvejledning gør det enklere at overholde reglerne

Med en teknologi i konstant udvikling, omfatter markedsføringslovens spamforbud ikke længere kun e-mails og sms’er. Også notifikationer, kommentarer og privatbeskeder på de sociale medier kan være spam. Ny spamvejledning tager højde for den teknologiske udvikling og giver konkrete eksempler på den gældende praksis. I modsætning til Forbrugerombudsmandens tidligere spamvejledning, handler den nye vejledning udelukkende om spamforbuddet. Dette inkluderer virksomheders henvendelser ved brug af elektronisk post fx e-mail, sms og sociale medier.

Den nye spamvejledning adresserer blandt andet følgende:

  • Hvornår er henvendelser på sociale medier ”elektronisk post” og derfor omfattet af spamforbuddet?
  • Hvordan kan et samtykke lovligt udvides?
  • Hvad er ”egne tilsvarende produkter”?
Peter Sales Manager

Vil du høre mere?

Vil du vide mere om, hvordan dit ERP-system kan hjælpe dig med at overholde persondata- og spamreglerne? Kontakt os i dag og få en uforpligtende samtale med én af vores konsulenter. Vi kan hjælpe dig med at transformere din forretning.