Fremtidens betalinger i detailhandlen

1. marts 2019
Fremtidens betalinger i detailhandlen

Betalingsmarkedet har gennemgået store forandringer inden for de seneste år. Hvad er forbrugernes krav til betalinger i dag? Og hvordan kan detailhandlen følge med udviklingen og møde forbrugernes stigende forventninger?

Fremtidens betalinger i detailhandlen

Betalingsmetoder i forandring

Betalingslandskabet oplever i disse år store forandringer – og udviklingen går stærkt. Betaling med kontanter er hurtigt på vej ud. Kun 23 % af de danske husholdningers betalinger i fysiske forretninger sker med kontanter. Og hele 46 % af danskerne har mindre end 100 kr. på sig i kontanter. Kortbetalinger har gennemgået en udvikling fra betaling med magnetstribe, til kort med chip, til at vi nu har kontaktløse kort. Samtidig er betalingerne rykket ind på mobiltelefonen med fx MobilePay, Dankort på mobilen og Apple Pay.

Fremtidens betalinger vil ikke blot være betaling med kort. Også biometriske betalingsmetoder har fundet vej til de danske forbrugere. Fingeraftryk, blodåreskanning og ansigtsgenkendelser er ikke længere fjerne fremtidsscenarier. På Copenhagen Business School har Nets for eksempel indført blodåreskanning af fingre som permanent betalingsteknologi på universitets kantiner. Se løsningen i videoen nedenfor.

Se en video af blodåreskanningsbetaling på Copenhagen Business School.

Globaliseringen stiller nye krav til betalinger

Forbrugere i dag shopper mere fra udenlandske virksomheder end vi har set tidligere. Sammen med den øgede turisme skaber dette nye forudsætninger for betalingsmarkedet. Som detailhandler betyder dette mere konkret, at det er vigtigt at kunne levere de betalingsmetoder, som kunderne foretrækker – også når de er ude at rejse. Sørg derfor for at dit POS-system eller webshop understøtter danske og udenlandske betalingsmetoder. Tilbud om betaling med lokal valuta ved kortbetalinger, er en måde at imødekomme dine udenlandske kunder. Også udenlandske mobilbetalinger såsom AliPay og WeChat har fundet vej til Europa.

Betalinger skal være nemt og brugervenligt for forbrugerne

Forbrugeres forventninger til betalinger varierer afhængigt af kanalen. I fysiske butikker er kontaktløs betaling og selvbetjening en selvfølge, selvom det ikke har eksisteret særligt længe. Betaling online eller i butik er en del af den samlede vurdering af kundeoplevelsen. Indfrier du kundernes forventninger, vil de ikke blot genbesøge, men også anbefale din forretning til andre.

Vil du sikre dig, at dine kunder ikke oplever lange køer eller begrænsede betalingsmuligheder? Så er det væsentligt at følge med udviklingen af de betalingsløsninger, som kunderne foretrækker og værdsætter i deres hverdag. I samme omgang kan du overveje hvilke tiltag, der kan gøre købsoplevelsen endnu bedre for dine kunder, når de besøger din forretning.

Se en video om tokeniserede betalinger og kundeoplevelser.

Fokus på unified commerce og kunderejsen

I fremtidens detailhandel er det væsentligt at have sine kunders forventninger i centrum af forretningen. Det fordrer, at butiks- og webshopejere forstår og har indsigt i den data, som kunderejsen involverer. Unified commerce sikrer at kunderne bliver præsenteret for samme tilbud og service på tværs af alle platforme. Dette inkluderer også betalingsformer. Med én samlet forretningsløsning, kan du som detailhandler skabe mere personlige kunderejser ved at fusionere oplysninger fra butik og e-handel.

Vil du høste fordelene ved unified commerce, kræver det at du kan tilbyde samme gnidningsfrie betalingsoplevelse på tværs af fysiske butikker og webshops. Med en samlet løsning, vil det også gøre det nemmere at ekspandere internationalt, hvor web og POS spiller sammen via kreditkortet.

Portrætbillede af Michael Garver Burgaard

Vil du høre mere?

Er der noget der har vakt din interesse? Kontakt os i dag og få en uforpligtende samtale med én af vores konsulenter. Vi kan hjælpe dig med at transformere din forretning.