Fysiske butikker under pres fra digitale spillere

5. maj 2017

De traditionelle detailbutikker er truet af digitale detailhandlere, som bevæger sig ind på nyt territorium ved at åbne fysiske butikker. Spørgsmålet er nu, hvordan de traditionelle detailhandlere undgår at blive slået på egen banehalvdel.

Traditionelle detailhandlere er i fare for at blive overhalet indenom

Den digitale udvikling har haft stor indflydelse på den måde, vi handler på i dag, hvor mange køb foregår online. Alligevel har de traditionelle detailhandlere hidtil haft fordelen af at kunne give en fysisk indkøbsoplevelse, som mange kunder stadig foretrækker.

Det ville være nærliggende at tro, at de traditionelle detailhandlere, som har været på markedet længst, også er længst fremme i forhold til at give forbrugerne den indkøbsoplevelse, de ønsker – men sådan forholder det sig ikke. Nye spillere melder sig på banen og forsøger at genopfinde den fysiske indkøbsoplevelse. Det er e-commerce brands, der i dag åbner fysiske butikker og inddrager teknologi på en ny og innovativ måde.

Amazon Go viser vejen frem – og dog?

Amazon er ét af de e-commerce brands, som forsøger at innovere de fysiske butikker. De har integreret teknologierne med henblik på at reducere gnidninger ved købsoplevelsen, og det har de taget til helt nye højder.

Deres model er simpel: Gå ind i butikken, tag det, du vil have, og gå ud igen. Kunden behøver hverken være i dialog med en salgsassistent eller vente i kø, da det hele kører over en app på smartphonen.

Amazon satser således på at tage springet forbi eksisterende teknologi. Tiden vil vise i hvor høj grad Amazon Go-modellen vinder indpas – indtil videre kører konceptet kun i en forsøgsbutik i Seattle.

Det kunne altså umiddelbart se ud som om butikker uden salgspersonale er fremtiden. Men det mener Micah Solomon, blogger på Forbes.com ikke er tilfældet. Ifølge Micah Solomon er der nemlig fire årsager til, at vi går på indkøb:

  • For at få det vi mangler
  • For at få et afbræk i løbet af dagen
  • For at få en oplevelse
  • For at interagere med andre mennesker.

Set i det perspektiv må vejen frem være at bruge de muligheder, som teknologien giver os til at give kunderne en endnu bedre indkøbsoplevelse – også socialt.

“Digitale detailhandlere kan tilbyde variation, pris og bekvemmelighed til deres kunder. Det er faktorer som er svære at konkurrere med for hvilken som helst fysisk butik. Det de fysiske butikker derimod kan differentiere sig på er oplevelse, underholdning og uddannelse.”

Jim Cusson, Formand for branding bureauet Theory House, i et interview med eMarketer Retail

Knæk koden ved den fysiske oplevelse

De mange nye digitale løsninger giver detailhandlere større mulighed for at forbedre kundeoplevelsen og dermed også gavne forretningen.

E-commerce kan give kunderne prisen og udvalget, men det er svært at give en personlig oplevelse under en online transaktion eller i en butik uden salgspersonale. Det er netop her, nøglen til vækst er for detailhandlere. Mange kunder foretrækker den opdagelse, der sker ved fysisk tilstedeværelse i en butik, og det sociale aspekt i at interagere med personalet.

Innovative tiltag er vejen frem

Det store spørgsmål for detailhandlere er ”Hvordan kan vi opfylde kundernes krav og samtidig give dem en unik oplevelse?”. En stor del kan løses ved at fokusere på forholdet til kunderne og samtidig udnytte de muligheder som den digitale transformation giver for at nedsætte gnidninger i shopping-oplevelsen.

Én løsning kan fx være at give medarbejdere en tablet med et mobilt kassesystem. Det giver kunderne mulighed for at betale alle steder i butikken, de slipper for at vente i kø og samtidig gør det handlen mere bekvem.

“Vær ikke bange for at eksperimentere. Når vi snakker teknologi er det væsentligt at benytte teknologi som de handlende oplever en værdi af at bruge. Teknologi skal ikke kun være noget der gør dit kassesystem mere effektivt og brugbart for dig. Fokusér på kundeoplevelsen. Det er dit bedste kort på hånden i konkurrencen med digitale detailhandlere.

Jim Cusson, Formand for Theory House.

Sæt kundens behov i centrum

Det er også relevant at fokusere på en samlet oplevelse, som både inkluderer den fysiske butik samt muligheden for at handle online.

Dels skaber det en helhedsoplevelse for kunderne, uanset om de befinder sig online eller i den fysiske butik. Og dels understøtter det at kunderne i højere og højere grad skifter mellem online og fysiske kanaler, inden de beslutter sig for et køb.

En ting er helt sikkert. Mange af dine kunder kommer ikke kun i din butik for at købe en vare og gå igen – de kommer også for at få en oplevelse. På den lange bane vil det derfor heller ikke være nok kun at være opmærksom på teknologisk udvikling og forandring. Det skal altid sættes i relation til kundernes ønsker og behov.

Prøv vores POS-system i 30 dage

Få gratis adgang til kassesystemet NP Retail og ERP-systemet Dynamics NAV på både pc’er, tablet og smartphone. Som bonus får du også adgang til vores webshop-løsning, NP Ecommerce.