HTTPS – få styr på det ekstra “s” for sikker forbindelse

29. maj 2017

For at højne sikkerheden på internettet har Google længe varslet, at alle webshops bør få installeret et SSL-certifikat, der tilføjer et S til HTTP i adresselinjen. Det kan have store konsekvenser, hvis man ikke følger trop, så hvordan gør man?

Google har stor magt over internettet, og hvem der finder frem til din hjemmeside. De handler i brugerens interesser, når de hjælper dem med at finde frem til de mest relevante hjemmesider, og nu også de mest sikre. Det er et par år siden, at Google første gang annoncerede, at de ville belønne hjemmesider med et SSL-certifikat med højere ranking i søgeresultaterne. Den trussel har de nu gjort alvor af, så det er tid til at følge trop, hvis du ikke vil risikere at blive udeladt i søgeresultaterne eller ligefrem skræmme kunderne væk.

Hvad betyder SSL-certifikatet for forretningen?

Inden længe vil HTTPS være så udbredt og anerkendt blandt brugerne, at signalværdien i at kunne fremvise den rette adresselinje kan blive afgørende for forretningen. Et SSL-certifikat er især essentielt for alle typer af webshops, da sikkerheden her har betydning i forhold til udveksling af betalings-og leveringsoplysninger. Det er også her, Google slår kraftigst ned. Men alle hjemmesider, der tilbyder brugerprofiler eller information i form af nyhedsbreve eller downloads i bytte for personlige oplysninger såsom en e-mail-adresse, vil også være skidt stillet, hvis de ikke hopper med på vognen. Et SSL-certifikat viser nemlig dine besøgende, at de befinder sig på en tryg og sikker hjemmeside.

Hvorfor er det blevet ekstra vigtigt nu?

Siden januar 2017 er det blevet meget synligt for brugeren, om de besøger en sikker forbindelse, da Google har belønnet disse med en grøn hængelås i adresselinjen i browseren samt betegnelsen ”sikker” i Chrome. Hvis man derimod ikke har fået styr på sit SSL-certifikat, vises dette ved et lille “i”  for information i stedet for en hængelås, som nedenstående billede illustrerer. Brugeren kan klikke på begge ikoner for yderligere informationer. Foruden denne nye synlige skelnen i adresselinjen, har det også konsekvenser for virksomheder, der benytter AdWords eller Google Shopping, hvor det ikke længere er muligt at oprette annoncer uden et SSL-certifikat.

Hvad er det helt præcis, et SSL-certifikat gør?

SSL står for Secure Socket Layer, som dækker over en standard sikkerhedsteknologi, der krypterer den information, der udveksles mellem en webserver og en webbrowser. Det vil sige, at hjemmesider med et SSL-certifikat kan garantere brugeren, at de personlige oplysninger, der indtastes, ikke falder i de forkerte hænder. Dette er naturligvis vigtigt i forhold til kreditkortoplysninger, hvor diverse betalingssider i dag allerede er sikret, men det er også relevant i forhold til andre personlige oplysninger, der bruges ved forskellige typer af tilmeldelser og henvendelser. Selve certifikatet udstedes af en verificeret tredjepart, der kontrollerer, at dem, der siger, at de står bag hjemmesiden, også er hvem, de udgiver sig for at være.

Få dit SSL-certifikat gennem NaviPartner

Hvis din webshop er hostet hos os, kan vi hjælpe dig med at få sikret din hjemmeside og ændre HTTP til HTTPS med s for secure. Og det er heldigvis ikke særlig svært. Der findes forskellige typer af SSL-certifikater, og for de fleste kunder (som ikke er nationale banksystemer eller lign.) vil et standard-certifikat være tilstrækkeligt. For at få et standard SSL-certifikat kræver det blot, at du opretter en sag i sags-systemet. Herefter vil NaviPartner hjælpe med at anskaffe certifikatet hos en certifikats-udbyder og efterfølgende sørge for, at det bliver installeret på serveren. Foruden et par timers vejledning og opsætning, koster et SSL-certifikat et årligt gebyr, som betales til certifikats-udbyderen.

Hvis du har besluttet dig, kan du oprette en sag her, eller du kan kontakte din NaviPartner-konsulent og høre nærmere om dine muligheder.

Kontakt os og bliv sikkerhedscertificeret