Hvad er de 4 største udfordringer i mPOS-projekter?

5. februar 2018
Overvind de 4 største udfordringer ved at implementere en mPOS

Til trods for den stigende interesse i mobile point of sales-løsninger, står butiksejere over for store udfordringer, når de for alvor skal opleve værdien af løsningen. Vi fremhæver de 4 største udfordringer og hvordan du kan overvinde dem.

Overvind de 4 største udfordringer ved at implementere en mPOS

Detailhandlen er i konstant udvikling. De fysiske butikkers konkurrence med e-handlen intensiveres, og forbrugerene har magten og friheden til at vælge, hvor de vil købe deres varer og få opfyldt deres behov. For år 2018 ser vi en tendens til at fysiske butikker kan differentiere sig ved at skabe den gode kundeoplevelse. Forbrugerne efterspørger nemlig personlig betjening, der er tilpasset deres behov, når de besøger fysiske butikker.

I dag går der mange salg tabt, fordi servicen ved kassen og i butikken ikke er tilpasset den moderne forbruger. De oplever at køen er for lang, varen ikke er tilgængelig i butikken og de bliver ikke mødt af salgspersonale, når de har behov for assistance.

En måde butikspersonale kan imødekomme forbrugernes behov for personlig betjening og god kundeoplevelse, er ved hjælp af en mobil POS. Men mange af de detailhandlere, der ser potentialet i en mPOS, oplever at den ikke får skabt nok værdi for forretningen. Vi fremhæver her de 4 største udfordringer, som IHL har identificeret i en af deres undersøgelser.

#1. Valg af mPOS-løsning

Den største udfordring ved at komme godt i mål med en mobil POS-investering er relateret til valg af applikationsløsning. Hele 75 % af de adspurgte i undersøgelsen ser problemer i selve software-løsningen, som de har valgt. Den mobile POS kommer ikke til sin ret, når salgsassistenter skal bruge andre systemer til at slå op i lageret. Samtidig anses det som problematisk, hvis systemerne ikke taler sammen eller hvis varer ikke kan scannes eller indtastes i systemet.

#2. Mangel på personale

En anden stor oplevet udfordring ved mobil POS-implementering omhandler den rette form for personale til at styre, opsætte og klargøre både hardware og software, så det er klar til brug. Ofte har detailhandlere ikke de rette ressourcer internt til at kunne administrere ny teknologi og komme ordentlig på benene.

#3. Fravær af support

I tråd med ovenstående udfordring, finder mange detailhandlere det problematisk ikke at have ressourcer til et ordentligt supportsystem. I situationer hvor den mobile kasseløsning ikke fungerer efter hensigten, kan de enkelte butikker ikke få den nødvendige hjælp til at få teknologien til at virke igen.

#4. For få betalingsmuligheder

Som en del af den gode kundeoplevelse følger også gnidningsløs betaling. Hele 47 % af de adspurgte i undersøgelsen ser en udfordring i at mangle betalingsmuligheder, som ellers efterspørges af deres kunder.

Sådan overvinder du udfordringerne

For at en mPOS-løsning skal generere værdi er det altså vigtigt at vælge en løsning, der er integreret med butikkens øvrige POS- og lagerstyringssytem. Desuden er det vigtigt at vælge en leverandør, der prioriterer at få uddannet personalet i at bruge udstyret, og som samtidig kan være en hjælpsom support i opstartsfasen. Til sidst skal løsningen selvfølgelig være sat op til de betalingsløsninger, som kunderne efterspørger og som faciliterer nem og hurtig kundebetjening.

POS og mPOS illustrereet på computerskærm, tablet og mobil

Prøv vores mobile POS-system

Oplev kassesystemet NP Retail på egen hånd og få indblik i hvordan løsningen er integreret til Business Central. Du får 30 dages adgang på alle mobile enheder.

Hent demo