Hvad kommer til at præge e-handlen i 2019?

6. februar 2019
Hvad kommer til at gennemsyre e-handlen i 2019?

År 2018 var på mange måder et forrygende år for e-handlen, hvor online forbruget endnu engang var stigende. Men hvordan kommer e-handlens 2019 til at forme sig? Vi tager et kig i krystalkuglen og giver 5 kvalificerede bud.

Hvad kommer til at gennemsyre e-handlen i 2019?

#1 E-handel vil fortsætte med at hitte som salgskanal – især på mobilen

I år 2018 nåede dansk e-handel nye højder, hvor online salget rundede 133,5 mia. kr.  – en stigning på 23 % fra forrige år. Særligt én faktor har været skelsættende for omsætningsfesten: nemlig andelen af danskere, der har handlet fra mobile enheder. Andelen har nu rundet de 54 %. Mere end 5 ud af 10 danskere har derfor brugt mobil eller tablet til at shoppe på nettet.

Rekordåret 2018 tyder på, at onlinesalget for 2019 fortsat vil stige, hvor køb via mobile enheder bliver endnu mere udbredt. Som webshop-ejer kan du derfor roligt investere i at optimere dit site, så kundeoplevelsen bliver mere mobilvenlig.

#2 Optimering af lagerstyringsprocesser

Lagerstyring er en kendt udfordring i detailhandlen. Uden tilstrækkelig indsigt i lagerstatus, forsyningskæde og processer, kan butikker risikere at tabe salg på grund af forsvundne varer på lageret. Det manglende overblik går ud over den overordnede kundeoplevelse. Hvis en kunde ønsker at købe en vare i en bestemt størrelse og farve, som ikke er på lager, taber butikken derfor ikke kun salg, men også kundetilfredshed. Det er derfor afgørende for omnichannel detailhandlere, at de kan være sikre på, at en vare som allerede er blevet solgt i den fysiske butik, ikke bliver solgt igen på webshoppen.

For år 2019 ser vi en tendens til at kunderne stiller endnu højere krav til omnichannel. Hvis en kunde ikke umiddelbart kan få sit ønske opfyldt i din webshop eller butik, søger kunden derhen hvor han eller hun skal bruge færrest mulig ressourcer på at få det opfyldt. For at skabe en ægte omnichannel-oplevelse er det derfor nødvendigt at optælle lager oftere, hurtigere og langt mere præcist.

Ønsker du at optimere dine lagerstyringsprocesser i 2019? Tag et kig på mulighederne inden for Mixed-Reality eller RFID-teknologi.

#3 Levering som differentieringsfaktor

Med en e-handel i rivende udvikling ligger nu en udfordring i at differentiere sig fra de mange spillere på det online detailmarked. En undersøgelse fra FDIH viser, at de 4 største konkurrenceparametre for webshops i Danmark er inden for levering. De er rangeret således:

  1. Flere leveringsmuligheder
  2. Gratis levering
  3. Levering i bestemte tidsintervaller
  4. Ekspreslevering

Vi forventer derfor, at online detailhandel i 2019 vil have endnu mere fokus på leveringsalternativer såsom: Levering fra dag-til-dag, gratis returfragt eller levering i bestemte tidsintervaller.

#4 Brugeroplevelse i højsædet

Med den store stigning i online salg, er forbrugerne nu blevet vant til at køb gennemføres med få klik på kort tid. Og denne forventning til brugeroplevelse vil ikke blive mindre i år 2019.

Som webshop-ejer er det derfor væsentligt, at dit site er nemt for besøgende at navigere rundt i, så de får den bedst mulige brugeroplevelse. For at brugervenligheden er i top, må din loadingtid ikke være for langsom, betalingsprocessen ikke gå i stå, og dine besøgende må heller ikke mangle den betalingsmetode, de ønsker. I værste tilfælde kan fx langsom webshop-hastighed koste dig kunder.

#5 Mobilbetalinger vinder frem

Historisk set har dankortet været danskernes foretrukne betalingsmiddel når de handler online. Det samme var også gældende i 2018, hvor 69 % foretrækker at betale med dankortet. Dog ser vi en tendens til, at kortets dominans er faldende, når forbrugere skal udvælge betalingsmetode til mobil e-handel. Her er der en anden spiller, der forsøger at dominere – nemlig mobilbetaling.

MobilePay er den næststørste betalingsmetode, når danske forbrugere skal handle online. Denne tjeneste vinder frem, da den passer på forbrugernes ønske om at være mere mobil og have hurtige og nemme løsninger til rådighed lige ved hånden.

For 2019 forudser vi derfor, at mobilbetaling vil få endnu større indflydelse på betalingsoplevelsen, da forbrugerne anser tjenesten som den hurtigste og nemmeste betalingsmetode. Som webshop-ejer er det derfor væsentligt at tilbyde flere betalingsmetoder, så du kan imødekomme dine kunders betalingspræferencer.

Grøn bog med et grønt mønt-ikon på

Få flere gode tips, der kan øge din omsætning – hele året rundt

Her kan du hente NaviPartners guide med 30 tips, der kan hjælpe dig til en øget omsætning i butikken og webshoppen. Du kan bl.a. hente viden om detailtrends, tips til e-handel, tips til fysiske butikker og skræddersyede tips til højtider og specielle dage.

Hent guiden