E-handel

Hvad kommer til at præge e-handlen i 2020?

By 28. January 2020August 24th, 2020No Comments

År 2019 var på mange måder et forrygende år for e-handlen, hvor online-forbruget endnu engang steg. Men hvad kommer til at præge e-handlen i 2020? Vi tager et kig i krystalkuglen og giver 5 bud.

#1 Personalisering af oplevelse og produkt

Sammenlignet med traditionel detailhandel mangler onlinebutikker personlig interaktion med forbrugerne. Webshops har ikke en salgsassistent, der kan anbefale produkter baseret på dine interesser, smag og præferencer. For at efterligne denne oplevelse kan webshops anvende personalisering i hele købsrejsen. Ved hjælp af personlige onlinedata, såsom søgeforespørgsler, sidebesøg og købshistorik, kan retailere få deres online-butikker til bedst at imødekomme kundens behov og interesser.

Undersøgelser viser, at 48% af forbrugerne er villige til at købe mere, hvis deres oplevelse er gjort personlig. Samtidig bliver 74% af online-kunderne frustreret, hvis det indhold de bliver introduceret til på en webshop, ikke opleves som relevant.

Personalisering når nye højder med produkter, der helt tilpasses den enkelte. Mange webshops drager fordel af interaktivt indhold – såsom quizzer og undersøgelser – til at bygge helt tilpassede produkter, der imødekommer den enkeltes præferencer. Et eksempel herpå er Gainful Health, som producerer proteinpulver. De tilpasser produkterne baseret på den enkeltes sundhedsbehov og -mål, som findes via en onlinequiz. Et andet eksempel er Function of Beauty. Virksomheden producerer hårprodukter, som forbrugeren selv er med til at skræddersy bl.a. ved valg af hårtype, hovedbund, farve og duft.

#2 Mere fokus på miljøet og bæredygtighed

I disse dage er mange forbrugere mere bevidste om miljøpåvirkning, og de ønsker at støtte virksomheder, der gør deres bedste for at reducere CO2-aftryk. Ifølge en undersøgelse fra 2017 af Cone Communications, er 87% mere tilbøjelige til at købe et produkt fra et mærke, der interesserer sig for sociale eller miljømæssige problemer, og mange forbrugere er villige til at betale mere for bæredygtige produkter.

Digital gaveindpakning

Mulighed for at få leveret fra dag til dag eller på samme dag er ved at blive forventet som standard hos online-kunderne. Dette presser webshops på logistik og bæredygtighed. Den gode nyhed er, at der er opfindsomme og skalerbare måder at imødegå problemet på. Som webshopejer kan du tilbyde digital indpakning. Konceptet er særlig velegnet i forhold til gaver og går ud på at opdele leveringen af varen i en digital oplevelse og selve den fysiske levering af varen.

Kunden bestiller en vare med digital gaveindpakning, i form af en oplevelse, som sendes til modtageren med det samme, og som han eller hun pakker ud digitalt. Det giver detailhandleren mulighed for at sende den fysiske vare på en mere bæredygtig måde, som leder til mindre CO2-udledning og mindre affald, men til gengæld tager et par dage ekstra.

Muligheden for at sende og pakke en digital gave med det samme kan gøre kunden mere villig til at acceptere at levering af den fysiske vare tager lidt længere. Samtidig kan digital gaveindpakning være med til at mindske behovet for dyr og miljøbelastende fysisk gaveindpakning.

#3 Kunderne finder varer og sammenligner gennem Google

Medmindre dit brand er meget velkendt, kommer de fleste af dine kunder sandsynligvis til din webshop via organiske eller betalte søgninger på de varer, som din butik tilbyder. Så for at få dine produkter bredest muligt ud, anbefales det at optimere til Google Shopping. Dette er en meget kraftfuld salgskanal, som kan booste SEO’en på din webshop. En integrering af din webshop med Google Shopping vil oprette en produktlisteannonce, der automatisk kommer til toppen på fanen ‘Shopping’, når en kunde søger efter et produkt, der matcher din butik. Dette kan især være interessant for webshops, der sælger nicheprodukter.

#4 Social Commerce – shopping via sociale medier

Social Commerce er en betegnelse for at foretage køb direkte på platforme på sociale medier, som er steget markant i popularitet de seneste par år. I 2019 havde 55% af online-shopperne købt et produkt direkte gennem en online-annoncering på sociale medier, hvor Instagram og Facebook var de mest anvendte platforme. Mange sociale medieplatforme gør det let og tilgængeligt for e-handelsbutikker at sælge direkte gennem sociale mediesider med indbyggede integrerede links. Kunderne klikker på specifikke produkter i et indlæg og bliver ledt direkte til en produktside, hvilket gør det nemmere at foretage impulskøb gennem online-annoncering.

Så hvis du overvejer at sælge på sociale medier, er det vigtigt at undersøge:

  • Hvor dine kunder er mest aktive
  • Hvornår de mest sandsynligt vil foretage et køb
  • Hvordan du kan bruge platformens funktioner
  • Investere i værktøjer og teknologi, der kan give dig bedre mulighed for at interagere med dit publikum på disse platforme.

#5 Abonnementbaserede tjenester

En sikker trend i 2020 er, at efterspørgslen af abonnementbaserede tjenester vil stige, hvilket både giver mening for virksomheden og forbrugeren. Abonnementstjenester giver en regelmæssig levering og en “altid som forventet”-oplevelse hos forbrugeren. Afhængig af den leverede tjeneste, kommer værdien til kunden i form af ting som personalisering, komfort og økonomiske besparelser.

Et eksempel er Dollar Shave Club, et abonnementbaseret firma, som sælger barberudstyr til mænd. Virksomheden personliggør deres produkter ved at lade forbrugeren sammensætte den samlede pakke, de abonnerer på, med mulighed for løbende at ændre og tilpasse sit abonnement og sine produkter. Virksomheder, der kontinuerligt kan levere den samme værdi til forbrugeren, vil naturligvis høste enorme fordele. At drive en abonnementtjeneste kan spare dig tid, penge og andre ressourcer på forskellige måder:

  • Mere pålidelige prognoser, som fører til bedre lagerstyring – som yderlige kan optimeres med Mixed Reality og RFID
  • Gentagne, planlagte køb giver mulighed for strømlinede transaktioner
  • Fokus på at fastholde kunder af høj værdi, frem for en masse engangskunder.
Blå bog med et raket-ikon

Få flere gode tips, der kan øge din omsætning – hele året rundt

Her kan du hente vores guide med 30 tips, der kan hjælpe dig til øget omsætning i butikken og i webshoppen. Du kan bl.a. hente tips til e-handel og fysiske butikker samt skræddersyede tips til højtider og specielle dage.

Hent guiden