Hvorfor vælge et cloud-baseret POS-system?

21. februar 2017

For detailhandleren er en cloud-løsning vejen til et nemmere, billigere og mere sikkert POS-system – og fordelene er langt flere end ulemperne. Her følger et overblik.

Den ene butik sælger golfudstyr, og den anden sælger køkkenudstyr, men selvom butikkerne har forskellige varer på hylderne, har de brug for mange af de sammen funktioner i POS-systemet. Der skal fx varer ind og ud af butik og webshop, og der er brug for et overblik over lageret, en løsning til gavekort, en kundeklub og for at kunne lave et årsregnskab.

Så hvorfor bruge tid, penge og besvær på at få udviklet og hostet sin egen løsning, når man kan bruge den samme standardløsning? Det er ifølge salgsdirektør i NaviPartner, Peter Peulicke, essensen af et cloud-baseret POS-system.

Et cloud-baseret POS-system er fleksibelt, nemt og billigt

”Et cloud-baseret POS-system er ikke bare et fancy begreb – det er en standardløsning, bygget til detail-branchen. Du kan passende sammenligne det med Office 365. Du køber dit produkt, downloader app’en på alle dine enheder, systemet kører på alle platforme, data gemmes i skyen, og du kan tilgå dine data, hvor du vil, og når du vil. Et kassesystem i skyen er fleksibelt, nemt og billigt og kræver blot, at du kan bruge den standard, vi tilbyder, og har tillid til, at vores løsning er god,” siger Peter Peulicke og fremhæver her en række af de fordele, der følger med.

Data – tilgængeligt og sikkert

Med en cloud-løsning slipper du for selv at have en server i kælderen eller for at finde din egen hosting-udbyder. Du kommer hurtigere i gang, end hvis du selv skal drive processen, og har med det samme adgang til data fra alle dine platforme, uanset hvor du er, og hvornår du logger på. Endelig bliver der passet på dine data i et sikrere miljø ved at vælge den hostede løsning. Løsningen ligger i skyen, og du behøver derfor ikke bekymre dig om serverkapacitet, backup og drift. Alle data bliver gemt og bliver aldrig overskrevet.

Den nyeste version følger automatisk med abonnementet

Hvis du har en specialkodet løsning, bliver den gamle løsning overskrevet ved hver opdatering. Og da de færreste har mulighed for selv at arbejde direkte i koden, så koster det mange timer. Peter Peulicke har her oplevet projekter, hvor det krævede i nærheden af 3.000 timer at opdatere en løsning.

Er du derimod på en cloud-baseredet standardløsning, betaler du et fast abonnement, og løsningen bliver opdateret automatisk, så du er altid er på den seneste version. Microsoft opdaterer løbende Dynamics NAV, og hos NaviPartner har du altid den nyeste version og adgang til de nyeste funktioner senest en måned efter, de er frigivet.

Fri adgang til nye features

Forslag til nye features er velkomne hos NaviPartner og bliver ofte realiseret i udviklingsafdelingen. Det kræver bare, at den nye feature kan bruges af flere detailhandlere på tværs af brancher.

”Vi er meget åbne for forslag, og mange af vores lanceringer er blevet til på baggrund af ønsker fra kunderne. Fx har vi netop lanceret en ny feature til håndtering af pakkelabels i webshoppen, der fungerer med alle fragtfirmaer. Det er et godt eksempel på gevinsten ved at bruge den cloudbaserede standardløsning.”

”Kunden kunne selv gå ud og finde en leverandør til pakkelabels, men skulle så have stået for hele processen med at finde en leverandør, forhandle en aftale og betale os for at rode med koden, og det går der nemt 15-20 timer med. Her vurderede vi, at en større gruppe kunder kunne få glæde af funktionen, så vi fandt en leverandør, vi stod for udviklingen, og nu er funktionen med i vores standardløsning. Som kunde kræver det selvfølgelig, at du kan tilpasse dig vores løsning. Men kan du det, er det langt nemmere og billigere at bruge den,” siger Peter Peulicke.

Releases på vej

NaviPartner præsenterer løbende nyheder og opdateringer til standarden. Senest var pakkelabel-funktionen og en integration til den internationale betalingsløsning Adyen blandt de mest interessante nyheder. Af kommende nyheder er det især værd at nævne machine learning samt integrationerne til Apple Pay og det mobile dankort via Nets.

Prøv vores cloud-baserede POS-system

Vælg mellem browserudgaven og appen, der begge giver adgang til kassesystemet NP Retail og Dynamics NAV på alle mobile enheder. Som bonus får du også adgang til vores webshop-løsning, NP Ecommerce.