Kan kunderne finde din fysiske butik online?

14. august 2018
Kvinde med shopping poser som kigger på sin mobil og smiler

Søgemaskineoptimering (SEO) har fået større betydning i takt med digitaliseringen og forbrugernes ændrede adfærdsmønstre. Men hvorfor er SEO relevant for fysiske butikker? Få 5 tips til, hvordan du kan øge kundestrømmen og synligheden af din butik.

Kvinde med shopping poser som kigger på sin mobil og smiler

Hvorfor er SEO relevant for fysiske butikker?

Formålet med søgemaskineoptimering (SEO – Search Engine Optimization) er at være synlig, når forbrugere foretager en søgning, fx på Google. Med digitaliseringen er tendensen om ”showrooming”, hvor forbrugere undersøger varen i butikken før de bestiller varen online, nu erstattet med ”webrooming”. Webrooming er showroomings modsætning, hvor forbrugerne først søger information online for derefter at købe varen i en fysisk butik.

Webrooming viser, at kunderejsen i dag ofte starter online, hvorfor du som butiksejer skal søgemaskineoptimere, for at gøre dig synlig.

En undersøgelse af Dansk Erhverv viser, at hver fjerde dansker besøgte én eller flere netbutikker, før deres seneste køb af en vare i en fysisk butik. Det er især de yngre generationer, der krydser grænserne mellem online og offline detailhandel. For de unge under 30 år er det helt oppe på hver tredje forbruger, der undersøger online før endeligt køb i butik.

Markedsfør din fysiske butik med søgemaskineoptimering

Som butiksejer kan du anvende forskellige former for digital synlighed og derigennem arbejde aktivt med søgemaskineoptimering. Vi giver dig her 5 tips til hvordan du kan arbejde med SEO og få flere kunder i butikken.

#1 Mobiloptimér hjemmeside og webshop

I dag undersøger forbrugere i højere grad information om en vare via mobilen. Oftest ender de også med at købe varen hos den fysiske butik, de har undersøgt den hos online. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside og webshop er responsiv til forskellige platforme, så forbrugerne får den mest brugervenlige oplevelse. Undersøgelsen fra Dansk Erhverv viser desuden, at 28 pct. har undersøgt en vare på nettet, mens de har stået i en butik – og dette gælder for 43 pct. af unge under 30.

# 2 Undersøg din webshop-hastighed

Googles søgemaskine belønner hjemmesider og webshops, som kan give forbrugeren den bedst mulige oplevelse online. Har du en langsom webshop, vil det ikke kun påvirke brugervenligheden, det vil også resultere i en højere afvisningsprocent (bounce rate). En høj afvisningsprocent vil Google straffe ved at lade din webshop rangere dårligere ved Google-søgninger, hvilket i sidste ende også kan koste dig kunder.

Læs mere og test din egen webshophastighed her »

# 3 Lokal søgemaskineoptimering

For at gøre din fysiske butik tydelig i Google-søgninger, kan det være klogt at målrette det til din geografiske målgruppe. Når du optimerer til lokal markedsføring, skal du først og fremmest tilpasse dine title-tags og meta descriptions på din hjemmeside til det lokale marked. Hvis du konkurrerer i større byer eller markeder, handler det i høj grad om at være kreativ. Her kan du som butiksejer fremhæve en unik fordel, der kan skille jer ud fra mængden.

#4 Google Places

Som fysisk butik er en af de vigtigste parametre, at dine kunder kan finde dig. Hvis ikke forbrugerne ved, hvor din butikker ligger, vil du gå glip af mange kunder i butikken. Det er derfor vigtigt at være tilstede på de platforme, hvor din målgruppe befinder sig. Du kan fx arbejde med mapping på Google Places, Tripadvisor, din hjemmeside eller Facebook. Det er også en god idé at tilføje åbningstider, så dine kunder ikke går forgæves.

#5 Skab en god oplevelse

For at rangere højt på Google-søgninger, er det vigtigt at du leverer berigende indhold til dine besøgende på din hjemmeside eller netbutik. Dine kunders opfattelse af din forretning skabes nemlig i mødet med din butik – både online og offline. Den fysiske og digitale kundeoplevelse skal derfor jævnligt opdateres og optimeres, så dine kunder ønsker at genbesøge din forretning. Har du fx styr på tidens tendenser, bestsellers, serviceniveau og forsyningskæde?

Vil du vide mere om hvordan du får fremtidens butik? Læs mere her »

Portrætbillede af Michael Garver Burgaard

Vil du høre mere?

Vil du vide mere om hvordan du skaber værdi for dine kunder i din butik? Kontakt os i dag og få en uforpligtende samtale med én af vores konsulenter. Vi kan hjælpe dig med at transformere din forretning.