Langsom webshop-hastighed koster kunder

3. januar 2018
Langsom webshop-hastighed koster kunder

Har du testet din webshop-hastighed for nylig? Din webshops loading-hastighed har meget at sige i forhold til brugeroplevelse, genbesøgningsrate og placering i søgemaskinerne. I værste fald kan en langsom webshop-hastighed koste dig kunder.

Langsom webshop-hastighed koster kunder

Din webshops hastighed har stor betydning

Danske forbrugere bruger penge på e-handel som aldrig før. Med en omsætning på over 83 milliarder kroner i 2017, er der stor efterspørgsel efter varer, tjenester og rejser på internettet. De er vant til at køb gennemføres med få klik på kort tid. Der kan derfor opstå irritation og utålmodighed, hvis din webshop er for lang tid om at loade. I den tid forbrugerene venter, risikerer du at de trykker tilbage og vælger en anden side, der hurtigere kan opfylde deres behov.

Langsom webshop-hastighed kan derfor resultere i dårligere brugeroplevelse, konverteringsrate samt genbesøgsrate. Med andre ord: det kan koste dig kunder.

Google rangerer webshops efter brugeroplevelse

Din webshops hastighed har også betydning for din Google-rangering. Søgemaskinen belønner hjemmesider og webshops, som kan give forbrugeren den bedst mulige oplevelse online. Ved hjælp af SEO-værktøjer, kan du påvirke rangeringen og gøre din webshop mere brugervenlig.

En langsom webshop vil ikke kun påvirke brugervenligheden, den vil også resultere i en højere afvisningsprocent (bounce rate). Afvisningsprocenten beregnes ud fra, hvor mange besøgende, der forlader webshoppen uden nogen former for interaktion. En høj afvisningsprocent vil Google straffe ved at lade din webshop rangere dårligere ved Google-søgninger, hvilket i sidste ende også kan koste dig kunder.

Test din webshop-hastighed

Hvis du vil sikre dig, at din webshops hastighed er i top, kan du nemt teste din side. Det eneste du skal gøre er at indtaste din webshops URL på Googles PageSpeed Insights.

Hvis du har indtastet URL’en i PageSpeed Insights, vil du få information om din webshop-hastighed i form af en score fra 0-100. Hvis du får en score mellem 0-65 vil din webshop få kategorien: Poor. Mellem 65-85 får du kategorien: Needs work. Og til sidst er en score mellem 85-100 kategorien: Good.

Hvis din webshop-hastighed er enten Poor eller Needs work, kan du formentlig forbedre din score betydeligt ved at komprimere billederne på dit site.

Screenshot af Google Pagespeed Insights

PageSpeed Insights

Få en hurtigere webshop med billedkomprimering

For at forbrugere lettere kan vurdere en vare i en webshop, er der typisk en række billeder tilknyttet hver enkelt vare. Med utallige varer på sitet, kan antallet af billeder være enormt. Hvis billedstørrelsen i samme omgang også er stor, kan det være en af de største syndere for langsom hastighed.

En måde hvorpå du kan optimere betingelserne for hastigheden på dit site, er derfor ved at komprimere billederne.

Standardstørrelse på billeder

Vi anbefaler at man reducerer størrelsen på billeder til 100-200 KB på både JPG og PNG-filer. Bruger I billeder i JPG-format, kan kvaliteten reduceres til mellem 60-79 og stadig være af høj kvalitet.

Man kan komprimere billederne i almindelige billedredigeringsprogrammer eller ved at downloade specifikke billedkomprimeringsprogrammer. Læs mere om nogle af programmerne her.

NP Ecommerce, webshopløsning bygget på Magento

Prøv vores webshop-løsning i 30 dage

Få adgang til webshop-løsningen, NP Ecommerce og ERP-systemet Business Central på alle enheder. Som bonus får du også adgang til vores kasseløsning, NP Retail.