Med Power BI er du kun ét klik fra de vigtigste data

23. februar 2016

Detailhandlere genererer en enorm mængde data. Med Microsoft Dynamics NAV 2016 kan du gøre brug af integrationen til Power BI og få indsigt i dataene.

Værktøjer til grundig dataanalyse

Business Intelligence kan defineres som anvendelsen af data til strategisk at planlægge og træffe beslutninger for at forbedre virksomhedens indtjening og konkurrenceevne. Power BI er en cloud-løsning som spiller sammen med Excel i Office 365 og som giver direkte indsigt i dine data fra Dynamics NAV.

Du kan i bund og grund trække dine data fra Dynamics NAV over i Power BI, hvis du ønsker at lave en grundig dataanalyse. Microsofts Power BI giver dig en række forskellige analyseværktøjer, der kan analysere store mængder data i Excel.

Efterfølgende kan du dele din analyse og dine resultater med dine kolleger. Du kan tilgå dataene på alle slags devices og alle platforme, og din data er altid fuldt opdaterede.

De forskellige Business Intelligence-værktøjer, du kan bruges i Excel inkluderer:

  • Power Query – giver dig mulighed for at importere og transformere data fra en række forskellige kilder, også offentligt tilgængelige data fra fx Wikipedia.
  • PowerPivot – brug den importerede data fra Power Query til fx at lave benchmarking på Key Performance Indicators.
  • Power View – Et præsentations-værktøj til at vise dine resultater frem interaktivt.
  • Power Map – Et mapping-værktøj til at vise dine data fra et geografisk perspektiv.

Disse resultater kan du efterfølgende dele med dine kolleger igennem Power BI.

Diagrammer og Key Performance Indicators (KPI)

Få et lynhurtigt og nøjagtigt overblik over din forretning med diagrammer og KPIs, der klæder dig og dine ansatte bedst muligt på til at spotte fremtidige trends.

Få visualiseret dine vigtigste data med Dynamics NAVs indbyggede grafer og diagrammer som bliver vist i Power BI’s dashboard. Du bestemmer selv hvilke data du vil have vist, og du kan analysere ned til mindste detalje. Graferne og diagrammerne kan tilgås både i Windows, web og på tablet. Du kan for eksempel vælge at de data du vil have vist på dit dashboard skal være sidste års salg sammenlignet med dette års salg, hvilken butik sælger mest, hvem er dine top 10 sælgere og meget mere.

Med diagrammerne og KPI kan ledelsen udforske og visualisere data og opnå viden omkring fortjeneste og omkostninger på et splitsekund. Salgsafdelingen kan tilmed visualisere potentielle konsekvenser af deres beslutninger i salgsprocessen.

Ad-hoc forespørgsler og analyse med Power BI

For at få indsigt i hvordan du proaktivt bruger tilgængelig information til at gøre din forretning stærkere, komme negative trends til livs, og udnytte positive trends, kræver det intelligente analytiske værktøjer.

Power BI handler i høj grad om at udnytte den information du får, på den mest effektive ogoverskuelige måde. Med Dynamics NAV-integrationen til Office 365 er du også fri for at navigere rundt i forskellige systemer.

Ledelsen kan følge fortjeneste og tab målt på specifikke afdelinger eller på virksomheden generelt. Bogholderiet kan hele tiden holde sig ajour på forretningens KPI’er og tidligere opnåede resultater. Salgsafdelingen kan oprette produktblade der trækker data på nuværende priser og specifikationer og hurtigt opdatere vigtige ændringer.

Vil du gerne høre mere om Power BI, så tøv ikke med at kontakte os.

Kilder og yderligere læsning: 

  • https://www.linkedin.com/pulse/excel-bi-toolkit-khanh-phung
  • https://powerbi.microsoft.com/en-us/
  • http://www.informationweek.com/cloud/software-as-a-service/microsoft-power-bi-makeover-6-big-improvements/d/d-id/1318815