3 mobil-øjeblikke som er afgørende i omnichannel

6. december 2016

”Shopping micro moments” er de små øjeblikke på en forbrugers rejse, hvor han eller hun bruger mobilen til at bevæge sig fra de indledende overvejelser til det endelige køb. Øjeblikke, hvor det som detailhandlende er afgørende at være til stede. Her følger en række gode råd baseret på en artikelserie, produceret af blogsitet Think with Google.

For 10 år siden søgte forbrugerne på nettet, kiggede i et katalog og gik ned i butikken for at købe deres varer. I dag er de gået omnichannel og bevæger sig rundt i en stadig mere fragmenteret købsproces, hvor de måske aldrig kommer ned i den fysiske butik. Så hvordan får du forbrugerne i tale?

Vejen til kunderne går gennem mobilen

Mobilen er i dag den nærmeste hjælper, når vi køber ind. Kunderne bruger mobilen til at finde vej gennem købsprocessen og er derfor afklarede, når de handler i en webshop, eller hvis de kommer ned i den fysiske butik. Så det er ikke så underligt, at Google-søgninger på ”nærmeste”, fordoblet i løbet af det seneste år.

Kunderne tænder mobilen for at finde inspiration, afsøge markedet og købe noget. Det er tre øjeblikke, hvor folk er meget målbevidste, når de har mobilen i hånden.

#1: Jeg har brug for nogle ideer-øjeblikke

Det første mobil-øjeblik handler om inspiration, hvor kunden tænder mobilen med et behov eller et ønske om at købe noget. Mange har her besluttet sig for en produktkategori, fx soveværelsesmøbler eller sportstøj til kvinder, men har ikke lagt sig fast på et specifikt produkt eller brand. Dette øjeblik er en god anledning til at påvirke kunden, og hvordan gør du det?

  • Tilbyd viden, inspiration og relevant indhold
  • Vær synlig. Sørg for, at du dukker op i den første Google-søgning på dine produktkategorier. 40% af de første shoppingsøgninger på Google er brede.
  • Optimer designet til mobilen. Oplevelsen skal understøtte behovet for nem adgang til viden og inspiration
  • Vis produktbilleder. Personer, der shopper og søger på deres smartphone siger, at de oftest klikker på billeder
  • Brug video. I 2015 så dobbelt så mange personer video af mode og tøj end året før.

#2: Hvilken er bedst-øjeblikke

Det andet mobil-øjeblik opstår, når kunden tænder mobilen med en intention om at sammenligne brands og produkter for at afklare hvilket produkt eller brand, der er bedst ud fra fx pris, specifikationer, tilgængelighed og anmeldelser. Flere og flere bruger mobilen til at sammenligne produkter, både i butikken og online. Sådan kan du komme med i sammenligningsfasen:

  • Fremhæv produkttest og ratings af dine produkter
  • Fremhæv dine bedst sælgende produkter. På den måde hjælper du kunden med at vælge mellem to produkter, der ligner hinanden
  • Vis produkterne i en sammenhæng. Fx angiver 64 % af de kvinder, der køber tøj på mobilen, at det påvirker deres købsbeslutning positivt at se tøjet vist på en model. Enten en i en billedserie eller på video
  • Vis om produktet er tilgængeligt lokalt. 6 ud af 10 internetbrugere tjekker, om produktet er tilgængeligt i en lokal butik, inden de besøger butikken.

#3: Jeg ønsker at købe-øjeblikke

Det er i dette afsluttende mobil-øjeblik, at forbrugeren vælger at købe. Uanset om købet sker på mobilen eller ej, så spiller mobilen også her en stadig større rolle, så hvad kan du gøre for at lukke handlen?

  • Det skal gå hurtigt. 29 % af smartphone-brugerne forlader din hjemmeside med det samme, hvis den ikke lever op til forventningerne. Load-tiden må derfor ikke være langsom. Konverteringsraten på desktop er dobbelt så høj som på mobilesites, fordi brugeroplevelsen fortsat er dårlig på mange mobilsider. Uanset om køberen søger for at få den sidste information eller for at købe, så skal oplevelsen være så gnidningsfri som muligt.
  • Vis gode tilbud og rabatter på betalingssiden. Ofte handler den endelige købsbeslutning om pris og gode tilbud. Al information om priser, tilbud og rabatkoder skal derfor være synlig, så kunden ikke forlader siden igen.
  • Giv kunden mulighed for at vælge. 23 % forlader dit site, hvis de skal oprette en ny brugerprofil for at betale. Så giv nye brugere mulighed for at købe, inden du beder dem om at oprette en konto. Ved betaling og levering ønsker 69 % valgmuligheder. Tilbyd fx Klik & Hent, og giv kunderne mulighed for nem betaling med fx MobilePay, Ayden, PayPal, hvor deres informationer er allerede lageret.

Se en video

Mange kunder foretrækker klik-og-hent som leveringsform. I denne video kan du se, hvordan klik-og-hent fungerer i webshop-løsningen, NP Ecommerce.

Click&Collect i NP Ecommerce