Mobilbetaling vil gøre livet lettere for både butikker og kunder

4. november 2017
Person betaler med kontaktløs funktion på dankortmaskine

Der er et større kapløb i gang om, hvem der skal sidde på markedet for mobilbetaling. Det er ifølge CEO i NaviPartner, Mark Stewart Pedersen, en spændende udvikling, der primært bringer fordele med sig – uanset hvilken aktør, der løber af med sejren.

Person betaler med kontaktløs funktion på dankortmaskine

MobilePay, det mobile Dankort eller Apple Pay? Uanset hvilken aktør der kommer til at sidde på markedet, står det fast, at det velkendte dankort lige så stille er under afvikling. Nets spår således, at halvdelen af alle betalinger forventes at være mobilbetalinger i 2020.

Mark Stewart Pedersen, CEO hos NaviPartner

”De yngre forbrugere har allerede en forventning om, at de kan betale med mobilbetaling, når de går ind i en butik. Udviklingen er i fuld gang, men det kommer til at tage noget tid, før vi kan sige endeligt farvel til dankortet. Det kræver en større omstilling i butikkerne, og derfor skal vi væbne os med tålmodighed,” siger Mark Stewart Pedersen.

Mobilbetaling er billigere, nemmere og mindre risikobetonet

Han understreger, at mobilbetaling rummer en lang række fordele. ”Hvis alle kunderne ville betale med mobilen, så ville livet blive lettere for både butikker og kunder. Butikkerne kunne spare kortscannerne og den dyre hardware til dankortene, og det ville blive langt nemmere og billigere at oprette fx selvbetjeningsautomater til billetkøb på museer og lignende, hvis gæsterne kunne nøjes med at indskanne en QR-kode og betale med et swipe. Jeg ser først og fremmest fordele ved den her udvikling,” siger Mark Stewart Pedersen.

Han nævner derudover en række andre fordele ved mobilbetaling:

  • Betalingen kan i højere grad flyttes ud på gulvet i butikkerne, som man kender det fra Apple Store-butikkerne i udlandet.
  • Det bliver nemmere at identificere kunderne, når løsningen kører gennem en app. Fx kan kunderne samle alle sine medlemsskaber i kundeklubber i MobilePay, kunden slipper for at indtaste sine kortoplysninger ved hvert køb, og virksomheder kan sende regninger gennem mobilbetaling.
  • Der er ingen risiko som med dankortsystemet, som før er brudt sammen midt i julesalget.

Flere løsninger i spil

”Det er spændende at følge udviklingen, og vi kommer nok til at se flere forskellige løsninger, der enten konkurrerer eller supplerer hinanden. Skrækscenariet er det, vi kan se i Italien, som har fem-seks forskellige løsninger side om side i butikkerne. Det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt,” tilføjer Mark Stewart Pedersen.

NaviPartner integrer løbende nye løsninger

Mens de forskellige aktører løber stærkt for at udbrede deres løsninger, følger udviklingsafdelingen hos NaviPartner med.

”Vores løsning, der understøtter allerede MobilePay, det mobile dankort, Apple Pay, Adyen og Google Wallet. Nogle af betalingsformerne er endnu ikke så er udbredte på det danske marked, men vi kan se et behov hos de butikskunder, der kommer fra udlandet, og vi ønsker at tilbyde en løsninger, der kan gå ind og supplere de andre løsninger på det danske marked. Det kan vise sig at blive relevant for de butikker med mange kunder fra lande, hvor MobilePay fx ikke er udbredt,” afslutter Mark Stewart Pedersen.

MobilePay

Sådan fungerer MobilePay i NP Retail

Mobilbetaling er helt central for omnichannel detailhandel, eftersom kunder forventer at kunne handle hvor som helst, når som helst og på enhver enhed. I videoen kan du se, hvordan MobilePay og andre former for mobile betalinger fungerer i NP Retail.