Mobile kasseapparater står til massiv vækst de kommende år

8. marts 2016
Mobile kasseapparater i tøjbutik

De mobile kasseapparater (mPOS) står foran det helt store gennembrud. Spørgsmålet er blot, hvornår de for alvor bliver en selvfølgelighed i de danske detailbutikker.

Mobile kasseapparater i tøjbutik

Fra 13 millioner til 54 millioner mobile kasseapparater

Mobile kasseapparater, også kendt som mPOS, står ifølge 451 Research til at opleve en massiv vækst de næste 3 år. Undersøgelsen siger, at mPOS-løsninger vil stige fra 13,3 millioner enheder i dag til 54,03 millioner enheder i 2019.

Af de adspurgte IT-beslutningstagere i virksomheder af alle størrelser svarer 87%, at det er vigtigt for deres virksomhed at kunne håndtere betaling via mobile enheder samt printe kvitteringer. 451 Research definerer mobile kasseapparater som smartphones, tablets, eller andre forbruger-orienterede mobile enheder der fungerer som et kasseapparat og muliggør transaktioner med betalingskort.

Mange fordele

Der er en række fordele ved de mobile kasseapparater. Tjek ud-fasen foregår hurtigere, hvilket giver mulighed for at køre flere transaktioner. Køen bliver mindre, da betaling kan foregå overalt i butikken, og salgspersonalet kan yde en bedre personlig service, da de kan være ved kundens side hele vejen igennem købsprocessen. Med de mobile kasseapparater kan du også slå produktinformation og lagerbeholdning op på ganske kort tid, og det giver salgspersonalet ekstra slagkraft på gulvet.

Samtidig øger de mobile POS-løsninger chancerne for at lave opsalg og krydssalg, da salgspersonalet meget hurtigt kan informere om relaterede varer, og lynhurtigt slå op om disse er på lager. På samme måde kan man gøre hele sin forretning mere mobil, da man let kan tage kassen med så længe man har en smartphone eller en tablet, hvis man eksempelvis ønsker at lave en pop-up store. Pop-up stores kan bruges til særlige inden- eller udendørs events, eller ved tests af forskellige lokationers omsætningspotentiale, hvis man overvejer at udvide antallet af butikker eller vil knytte et showroom til sin webshop. Seneste eksempel på at knytte et showroom til sin webshop var da den online Korsør-virksomhed Sofakompagniet åbnede et showroom i København for at teste hvor stort et potentiale der var for en fysisk butik i Hovedstadsområdet. Til åbningen stod folk i kø ude foran butikkerne, og generelt har deres pop-up showroom været en stor succes.

Du kan læse mere om fordelene ved mPOS-løsninger her, og prøve NaviPartners mPOS-løsning til NP Retail ganske gratis ved at klikke her.

Kilder og yderligere læsning:

  • https://451research.com/images/Marketing/press_releases/07.30.15_mPoS_Forecast_PR_Final.pdf
  • http://blogs.air-watch.com/2016/01/mpos-is-the-new-barcode/#.VrNClCPhBaQ 
  • http://smallbiztrends.com/2016/01/mobile-pos-apps.html