NRF Retail’s BIG Show: Her rykker detailbranchen i 2017

25. januar 2017

Robotter, gadgets og masser af guf til retail-nørderne. CEO i NaviPartner, Mark Stewart Pedersen, har været til NRF Retail’s BIG Show i New York for at suge til sig og få indblik i, hvor branchen bevæger sig hen i de kommende år.

National Retail Federation, verdens største brancheorganisation for detailhandlen, har netop afholdt den årlige kongres, The BIG Show, som samler mere end 35.000 deltagere fra hele verden. Og det er et stort show, for traditionen tro kunne man møde robotter på gangene og de nyeste gadgets.

Mark Stewart Pedersen, CEO hos NaviPartner

”The BIG Show er stort på den måde, at du kan møde de største keynote speakers og de største navne fra branchen. Du får et billede af, hvad der er på vej, og det gælder både de konkrete ting, der kommer her og nu, og de mere spektakulære ting, der endnu er så nye og specialiserede, at vi nok ikke får dem at se i detailhandlen i den nærmeste fremtid,” siger Mark Stewart Pedersen og peger her på de mest markante nyheder.

Fokus på kundeoplevelsen i den fysiske butik

Ifølge Mark Stewart Pedersen var der mindre fokus på web og e-commerce og mere fokus på den fysiske butik. Trenden er, at personalet skal ud på salgsgulvet i stedet for at stå bag disken, og at butikkerne kan udnytte data til at give kunderne en optimal oplevelse – ikke bare til ekspeditioner, men til at sætte kunden i centrum i langt højere grad end i dag.

De store investeringer, man har gjort i e-commerce og dataindsamling de seneste år, skal omsættes til en bedre kundeoplevelse i butikkerne. Tendensen er, at det gode gamle købmandsskab skal i højsædet igen, understøttet af teknologien. Alt det man kan i webshoppen, skal også være muligt i butikken – lige fra historik fra tidligere transaktioner, match af produkter og data om kunden til mulighed for selvbetjening.

Virtual reality i møbelbutikken

Forestil dig at tage 3D-briller på og se de nye møbler i din egen stue eller se dig selv i det nye tøj. Avancerede omklædningsrum og showrooms fyldte også meget på kongressen i forlængelse af, at det kommer til at handle mere om kundeoplevelsen i den kommende tid. Det er fortsat en teknologi, som få detailhandlende benytter, men muligheden er spændende og kan på sigt bidrage til en bedre kundeoplevelse. I videoen ovenfor kan du se, hvordan Ashley Furniture, Nordamerikas største møbelkæde, vil bruge virtual reality i en løsning, der bliver udrullet i kædens butikker i 2017.

Chatbotsene kommer

Der var som forventet robotter som en del af showet til kongressen, fx robotten Pepper, der taler flere sprog og kan aflæse menneskelige følelser. Mark Stewart Pedersen vurderer dog ikke, at denne type robotter er på vej i butikkerne her og nu. Derimod chatbots lige på trapperne – computerprogrammer, designet til at føre en dialog med enten lyd eller tekst.

De fleste chatbots er i dag styret af faste flows og scenarier, bygget op om en række afklarende spørgsmål. Det næste bliver, at chatbots kobles med machine learning, så computeren løbende bliver klogere, og kunden på sigt kan få personlig service og ditto svar på sine spørgsmål hos chatbotten i webshoppen eller på hjemmesiden – også uden for almindelig åbningstid.

Bonprinter med beacon-teknologi

I tråd med at personalet skal kunne gennemføre hele handlen ude på salgsgulvet, var en af de helt konkrete nyheder i New York en ny beacon-bonprinter fra Epson. Med den finder mPOS’en selv den fysiske printer i butikken og printer automatisk på den, så personalet ikke skal hen til disken for at printe ud, hvis en kunde foretrækker at få en fysisk bon fremfor en digital.

Nyt fra NaviPartner i foråret 2017: Machine Learning

NaviPartner præsenterer i løbet af foråret Machine Learning i POS-systemet NP Retail, så POS’en kan hjælpe personalet med at anbefale produkter og forudsige købsønsker baseret på kundens tidligere transaktioner i både butik og webshop.

”Kongressen løftede sløret for de nyeste produkter og tendenser i detailbranchen. Noget var bestemt relevant, mens andre ting fortsat er under udvikling. Jeg blev også bekræftet i, at vi hos NaviPartner arbejder den rigtige vej, og at vores kommende lancering er helt i tråd med udviklingen mod et større fokus på kundeoplevelsen,” fortæller Mark Stewart Pedersen.