Butikker

RFID booster din lagerstyring

Uden nøjagtig lagerdata arbejder detailhandlere i mørke. RFID-teknologi effektiviserer lagerstyringen, så alle varer er kendt og synlige i hele forsyningsskæden. Med denne indsigt kan du erstatte antagelser med observation, estimater med fakta og forvirring med sikkerhed.

RFID til lagerstyring

Vigtigheden af effektive lagerstyringsprocesser

Lagerstyring er en kendt udfordring i detailhandlen. Uden tilstrækkelig indsigt i lagerstatus, forsyningskæde og processer, kan butikker risikere at tabe salg på grund af forsvundne varer på lageret. Det manglende overblik går ud over den overordnede kundeoplevelse. Hvis en kunde ønsker at købe en vare i en bestemt størrelse og farve, som ikke er på lager, taber butikken derfor ikke kun salg, men også kundetilfredshed.

Har du de rette systemer i din butik for at sikre en effektiv lagerstyring?

RFID til lagerstyring og lagerstatus

RFID (radio-frekvens-identifikation) bruges til at identificere og registrere individuelle objekter, herunder varer. Teknologien styres ved hjælp af radiobølger, der kommunikerer mellem et tag på varen og RFID-læseren. RFID-teknologien kan identificere lokationen og antallet på specifikke varer på rekordtid – også selvom varen befinder sig i baglokalet eller i en papkasse.

I følge en undersøgelse foretaget af University of Leicster optæller RFID lager med en 93-99% nøjagtighed. Desuden viser undersøgelsen at 7 ud af 10 detailhandlere oplever, at deres omsætning steg mellem 1,5-5,5% efter implementeringen af en RFID-løsning.

Transformer dine lagerstyringsprocesser

Udskift dine gamle, manuelle lageroptællingsmetoder med automatiseret, håndfri RFID-teknologi, der giver indsigt og overblik over dit lager. Nøjagtig lagerdata sikrer det rette faktabaserede vidensgrundlag til at kunne træffe de bedste beslutninger for din forretning.

Med den rette indsigt i dit lager kan du undgå for store lagerbeholdninger som du skal bruge unødigt mange ressourcer på at opbevare og håndtere. Du vil altså undgå at sidde inde med usolgte, døde varer, der nu er gået af mode eller er ude af sæson. Samtidig kan du hurtigt reagere, hvis efterspørgslen efter en vare pludselig stiger, så du ikke mister salg.

Se en videodemonstration af RFID.

RFID styrker kundeservice

I dag forventer forbrugerne at få en shoppingoplevelse med let tilgængelig information, øjeblikkelig kundeservice og nem udtjekning og gennemførsel af salg. Er dine lagertal usikre og ikke til at stole på, vil hver vare ikke være synlig på gulvet og på lageret.

Øget lagerindsigt gør det muligt at gøre alle varer tilgængelige for dine kunder, uanset hvor de vil købe. Samtidig giver det de bedste forudsætninger for god kundeservice, når salgspersonalet kan bruge mindre tid på søgning og forvirring omkring varers placering og tilgængelighed. Når alle varer er tilgængelige på alle platforme er det lettere for dine kunder at lokalisere, hvor de med sikkerhed kan finde varerne.

Præcis varelokation – også til tyverisikring

Har du flere butikker og varelagre, kan det være svært at spore alle de tab, der kan opstå. Med et integreret lagerstyring til kassesystem kan du identificere varer, placering og bevægelsesdata. At vide hvor hver vare er giver et intimt indblik i, hvordan produkter bevæger sig. Denne indsigt giver dig mulighed for at forhindre tabt salg på grund af mistet lager.

Præcis varelokation kan også bruges til tyverisikring på lager og i butikkerne. Ved at kende hver vares lokation og bevægelsesmønstre, kan du blive klogere på blinde vinkler og detaljer for tyveriet. Med det præcise klokkeslæt og sted for varens forsvinden, kan du desuden lettere supplere din anmeldelse med videooptagelse.

Portrætbillede af Michael Garver Bundgaard

Vil du høre mere?

Vil du vide mere om RFID? Kontakt os i dag og få en uforpligtende samtale med én af vores konsulenter. Vi kan hjælpe dig med at transformere din forretning.