Sådan får du det bedste ud af Valentinsdag

10. januar 2019
Sådan får du mest ud af Valentinsdag 2019

Den 14. februar er det igen tid til Valentinsdag – endnu en amerikansk tradition danskerne har taget til sig. Vi kigger på, hvad du som detailhandler kan gøre for at få det bedste ud af dagen.

Sådan får du mest ud af Valentinsdag 2019

Annoncering starter tidligt

Blomsterbutikkerne er naturligvis dem, der mærker Valentinsdag allermest. De sælger 10 gange så mange blomster som på en almindelig hverdag, og Valentinsdag er kun overgået af Mors dag hvad angår salg af blomster. Allerede nu er Interflora klar med Valentinsdag-buketter, og firmaer som Go Dream er begyndt at annoncere med Valentinsgaver til ham eller hende. Annonceringen starter derfor tidligt – en tendens vi har set de seneste år. De store internationale retailere som fx Marks & Spencer, Victoria’s Secret og Tesco har også startet deres Valentins-kampagner midt januar.

Marks&Spencer Valentinsdag 2019

Valentinsdags-promoveringen er startet hos Marks&Spencer.

Kør kampagne med hashtag

Kør en kampagne på tværs af de sociale medier hvor dine følgere kan deltage aktivt. Brug et hashtag, der gør det muligt at køre kampagnen på tværs af Facebook, Twitter og Instagram. Man kan eventuelt sætte en gave på højkant og opfordre følgerne til at bruge hashtagget og fortælle deres bedste Valentins-oplevelse, bedste Valentins-gave eller beløn det bedste Valentins-relaterede billede. Det kan give en stor brugerdeltagelse, og det er let at måle effekten, fx hvor mange der har deltaget, og hvilke sociale medier hvor deltagelsen er størst.

Heineken har tidligere lavet en kampagne målrettet mændene, der kørte på tværs af de sociale kanaler. Kampagnen gik viralt på ingen tid. Heineken besluttede sig for at belønne de mænd, der ville vise deres bløde side frem på de sociale medier. Kampagnen hed Date In A Box, hvor mænd kunne vinde indholdet af en rød boks, hvis de var villige til at erklære deres kærlighed offentligt og bruge hashtagget #dateinabox. Inde i boksen var der en arrangeret date, såsom en middag eller danseundervisning.

Målrettede gaveidéer

Nyhedsbreve har generelt oplevet en revival, og nyhedsbreve op til Valentinsdag kan bruges kreativt til at promovere gaveidéer. Som eksempel kan nævnes Nordstroms kampagne fra nogle år tilbage. Nordstrom havde et særskilt nyhedsbrev til mænd, der havde købt herretøj hos dem. 10 dage inden Valentinsdag begyndte Nordstrom via nyhedsbrevet at promovere gaveidéer – produkter som lingeri, parfume, smykker og kjoler. Idéen er god, og det er en billig løsning, der potentielt kan øge omsætningen i den, til tider for detailhandlen, hårde januar måned.

Generelt benytter de amerikanske webshops sig meget af ”gaver til hende” og ”gaver til ham” for at inspirere kunder, gøre det let, og give kunderne det sidste skub hen imod et salg. For butiks- og/eller webshopejere er Facebook og særligt Instagram gode kanaler at tage i brug, hvis man vil visualisere gaveidéerne på en fin måde. Da de unge særligt er glade for at fejre Valentinsdag, er de sociale medier oplagte at tage i brug løbende i slutningen af januar og op til den 14. februar.

Nordstrom Valentinsdag 2019

Gaver til “hende” og “ham” hos Nordstrom.

Beløn kunderne

Da Valentinsdag er en dag, hvor gaver er en central del, kan du tage del i netop det ved at tilbyde noget du ikke normalt gør. En undersøgelse fra FDIH viser, at de 4 største konkurrenceparametre for webshops er inden for levering. Gratis fragt eller ekspreslevering i ugen op til kunne derfor være en idé. Gaveindpakning kunne være en anden ting, man kan tilbyde kunderne, og hvis man har en Magento webshop, kan du enkelt tilbyde kunderne dette i forbindelse med check-out under Valentinsdag. Rabat på køb lige op til Valentinsdag er også en mulighed, for at give kunder et ekstra incitament til at købe hos lige netop dig.

Grøn bog med et grønt mønt-ikon på

Få flere gode tips, der kan øge din omsætning – hele året rundt

Her kan du hente NaviPartners guide med 30 tips, der kan hjælpe dig til en øget omsætning i butikken og webshoppen. Du kan bl.a. hente viden om detailtrends, tips til e-handel, tips til fysiske butikker og skræddersyede tips til højtider og specielle dage.

Hent guiden