ButikkerE-handel

Sådan får du det bedste ud af Valentinsdag

By August 24th, 2020No Comments

Den 14. februar er det igen tid til Valentinsdag – endnu en amerikansk tradition, som er kommet for at blive. Vi kigger på, hvad du som detailhandler kan gøre for at få det bedste ud af dagen.

Annoncering starter tidligt

Blomster er naturligvis det, der sælger allermest på Valentinsdag, efterfulgt af chokolade, kort, restaurantbesøg og smykker. Sidste år meddelte Interflora at de i 2019 havde haft endnu et rekordsalg med en fremgang på 11% på Valentinsdag og siden 2013 har oplevet en vækst på 73%. I 2020 var de allerede klar med Valentinsdag-buketter i midten af januar, hvor Go Dream også begyndte at annoncere med Valentinsgaver til ham eller hende. De store internationale retailere som fx Marks & Spencer, Victoria’s Secret og Tesco har også startet deres Valentins-kampagner midt januar.

Valentinsdags-promoveringen hos Interflora.

Fokus på mobiler og tablets

Ligesom på Black Friday og Cyber Monday anvender forbrugerne deres mobile enheder i forbindelse med Valentinsdag. Sidste år brugte 37% af forbrugerne smartphones til at købe gaver, mens 45% brugte tablets. Mere end en tredjedel brugte mobile enheder til at undersøge produkter, priser og information om butikken. Forbrugerne indløste også rabatkuponer og købte produkter med deres enhed. Det er derfor essentielt at optimere webshops til alle mobile plat­forme.

Samarbejde med en anden virksomhed

Skab en kampagne op til Valentinsdag ved at indgå et samarbejde med en anden virksomhed. Det var en succesrig strategi for Starbucks, der for nogle år tilbage samarbejdede med den amerikanske datingtjeneste Match.com, om at skabe ”verdens største Starbucks-date” den 13. februar. Match.com opdagede at 3 millioner af dets brugere beskrev sig selv med kafferelaterede ord, og Starbucks ønskede at skubbe til ideen om at mødes til kaffe som en perfekt første date. Match.com placerede en ‘Meet at Starbucks’-knap på deres hjemmeside, hvilket gjorde placeringsvalget til en let “one-click-process”, og Starbucks bød på en dag med særlige menuer, romantisk musik og fotorekvisitter til Instagram-posts ved deres borde.

Målrettede gaveidéer og tilbud

Email-marketing er et af de bedste værktøjer til direkte kommunikation med dine kunder. Opret en fristende email-kampagne med målrettede gaveidéer og tilbud. En anden god måde at drage fordel af Valentinsdag og email-marketing, er at vise dine kunder hvor meget du sætter pris på dem. Send dem et personligt tilbud der får dem til at føle sig værdsat. En rabatkupon er en fantastisk måde at tilskynde dine kunder til at foretage flere køb. For yderligere at gøre det nemt for potentielle kunder at finde, hvad de leder efter, kan du opdele relevante produkter i kategorier, bl.a. “gaver til hende” og “gaver til ham”.

Mange amerikanske webshops benytter sig allerede af ”gaver til hende” og ”gaver til ham” for at inspirere kunder og give kunderne det sidste skub hen imod et salg. For butiks- og/eller webshopejere er Facebook og særligt Instagram gode kanaler at tage i brug, hvis man vil visualisere gaveidéerne på en fin måde. Da de unge særligt er glade for at fejre Valentinsdag, er de sociale medier oplagte at tage i brug løbende fra slutningen af januar og op til den 14. februar.

Nordstrøm tilbyder allerede gaver til hende og ham på deres webshop.

Beløn kunderne

Da Valentinsdag er en dag, hvor gaver spiller en central rolle, kan du tage del i netop det ved at tilbyde noget du ikke normalt gør. De største konkurrenceparametre for webshops er inden for levering. Gratis fragt eller ekspreslevering i ugen op til den kan derfor være en idé. Gaveindpakning er en anden ting, du kan tilbyde kunderne. Hvis du har en Magento webshop, kan du helt enkelt tilbyde kunderne gaveindpakning i forbindelse med check-out. For at give kunderne et ekstra incitament til at købe hos lige netop dig, er rabat på køb lige op til Valentinsdag også en mulighed.

Blå bog med et raket-ikon

Få flere gode tips, der kan øge din omsætning – hele året rundt

Her kan du hente vores guide med 30 tips, der kan hjælpe dig til en øget omsætning i butikken og webshoppen. Du kan bl.a. hente viden om detailtrends, tips til e-handel, tips til fysiske butikker og skræddersyede tips til højtider og specielle dage.

Hent guiden