Sådan får du fremtidens butik

10. juni 2018
Diagram over hvilke tjenester og produkter der kommunikerer med hinanden

Detailhandlen i dag er præget af e-handel som aldrig før. Det sætter dog ikke en stopper for salgene i de fysiske butikker. Det er blot forbrugernes forventninger til butiksoplevelsen, som har ændret sig. For at beskytte og maksimere din omsætning, er du som butiksejer nødt til at investere i teknologi, der kan optimere den fysiske og digitale kundeoplevelse.

Diagram over hvilke tjenester og produkter der kommunikerer med hinanden

Hvordan ser fremtidens butik ud?

Dine kunders opfattelse af din forretning skabes i mødet med din butik – uanset kanal. Ethvert kontaktpunkt med dit brand bør derfor gennemtænkes, så kunderejsen bliver gnidningsfri, nem og mindeværdig. Kunderne skal have en friktionsfri kundeoplevelse, hver gang de interagerer med dit brand.

Næste generations butik er ikke længere blot et sted, hvor man gennemfører et køb. Fra et fokus på transaktioner og salg, er fysiske butikker nu et sted, hvor kunderne får inspiration. En fysisk butik fungerer som testlaboratorium, placering for ordrer og returneringer samt servicedesk. Det er et sted hvor kunder nemt kan returnere og afhente ordrer eller føle og prøve et produkt, før et eventuelt køb.

Fremtidens butik gør ikke købsoplevelsen mere kompleks – tværtimod fjerner den irritationsmomenter og tilbyder den service, som kunderne efterspørger. I sidste ende vil næste generations butik øge både kundetilfredshed og salg.

Gør din butik klar til fremtiden

Hvis du ønsker at møde kundernes forventning til brugeroplevelse i din butik, skal du transformere måden dine kunder interagerer med din forretning. Vi giver dig her tre måder:

#1 Saml din data

Overblik og indsigt i ordrer og lager er fundamentet for en ekstraordinær kundeoplevelse. Det kræver den rette teknologi at få indsigt i denne form for data, der er nødvendig, for skabe den gode kunderejse.

Når data lever mere end ét sted, kan det hurtigt blive inkonsistent og utroværdigt. Hvis du for alvor skal stole på din data, skal du have samlet det under én hat. Med én version af sandheden, er du og dine salgsassistenter sikre på, at ordrer, returneringer og lager er opdaterede i systemet. Med den rette indsigt i dine kunders ordrer og lager, kan du yde den bedst mulige service hurtigt og uden spørgsmålstegn.

Har du et økonomisystem, der kan samle alt din data? Microsoft Dynamics NAV kan være løsningen.

#2 Hav udstyret i orden

Fremtidens butik benytter næste generations kassesystem. Det er en kasseløsning, som styrker salgspersonalet med nemme og gnidningsfrie salg, men også et værktøj, der kan give relevante informationer til kunder.

Den tilfredsstillende kundeoplevelse involverer en god kundeservice. Fremtidens detailhandel vil være præget af nye metoder til at give en god service i butikken. Du kan for eksempel installere en digital salgsassistent i prøverummet eller give dine kunder mulighed for at anmode om salgsassistance ude i butikken.

Med et troværdigt ERP-system i ryggen, kan salgsassistenter benytte POS-enheder til at tjekke priser og lager. Integreret kasseløsning og lager giver dig mulighed for at give dine kunder relevant information, når det efterspørges. Vil du optimere lagerstyringsprocesserne i din butik og samtidig give den ekstra gode service? Så kan Mixed Reality måske være en mulighed. Se en video af løsningen nedenfor.

Se hvordan en salgsassistent kan bruge Mixed Reality i en skoforretning

#3 Optimer din forsyningskæde

Kunderne i dag forventer en strømlinet integration af alle salgskanaler. For at tilbyde dine kunder den ultimative omnichannel-oplevelse, er det derfor væsentligt, at du ser din forsyningskæde igennem i sømmene.

Næste generations butik bør tilbyde sine kunder muligheden for click-and-collect, returnering i butik og bestilling af varer på tværs af butikker. Denne service kræver, at salgspersonale og webshop kan synkronisere data til økonomisystemet i realtid. Også lager og logistik skal være opdateret, så salgspersonalet kun bestiller varer, der er tilgængeligt på lageret og kunderne kan tracke pakker.

Imødekom kundernes forventninger til fremtidens butik

Lad din butik blive en del af fremtidens detailhandel. Det er tid til at spørge dig selv: I hvor høj grad er din forretning gennemsyret af omnichannel? Er din nuværende kasseløsning og ERP-system tilstrækkelig til at opnå dine mål? Eller begrænser det dine udviklingsmuligheder?

POS og mPOS illustrereet på computerskærm, tablet og mobil

Vil du prøve vores POS-system?

Få 30 dages adgang til vores POS-løsning, NP Retail på alle enheder. Som bonus får du også adgang til webshop-løsningen NP Ecommerce samt Business Central.