Sådan forbereder du dig på julehandlen

6. november 2015

Julehandlen nærmer sig, og detailledet går en travl i møde. Sidste julehandel års slog rekord, og salget foregår i gennem flere kanaler end tidligere. Vi tager et kig på 3 simple ting, du med fordel kan have med i overvejelserne for at få det bedste ud af julehandlen.

Flere vil købe på mobil

23% af online køb i Danmark er foretaget via mobile enheder i det første halvår af 2015. Både salg fra e-handel og igennem mobile enheder vil formentlig også bære en stor del af læsset i den kommende juletid. En rapport fra Adobe spår at majoriteten af trafikken online i juleperioden vil foregå over mobile devices. Køb af varer online i julen sidste år slog rekord, hvor antallet af køb var højere end nogensinde før.

I december måned var der et gennemsnit på 3,6 køb pr. forbruger, og 30% af forbrugerne købte mere end 5 gange i løbet af måneden ifølge FDIH.

Smartphonen bliver brugt mere og mere til e-handel, men også når forbrugerne er i de fysiske butikker bliver der tjekket produkter, brugeranmeldelser og tilbud på mobilen. Mobilen fylder bemærkelsesværdigt meget i forbrugsmønstret. Det er derfor vigtigt at detailbutikker med webshops i december har et fuldt funktionelt site med responsivt design på tværs af de mobile platforme.

Gør brug af Click & Collect

I forlængelse af det stigende salg på mobile enheder samt forventningen om at de danske webshops får endnu en stærk julehandel, vil flere forretninger formentlig tilbyde click & collect service. Det vil sige, muligheden for at kunder kan købe online, og selv hente pakken i den fysiske forretning. I den store britiske shoppingkæde, John Lewis, var over halvdelen af sidste års online-ordrer click & collect.

Den fysiske forretning er i den grad i live, specielt hvis man implementerer en omni-channel strategi. Alt tyder på at click & collect vil blive en kæmpe stor del af julehandlen i år, og de forretninger der tilbyder denne service, vil have et solidt forspring. Et andet alternativ for at være konkurrencedygtig i juletiden er naturligvis at tilbyde gratis (og hurtig) fragt.

E-mailkampagner

De fleste forbrugere forventer flere promoverende e-mails i juletiden, det er dog ikke alle, der reagerer lige positivt hvis man sætter frekvensen af mails op til jul. Benytter man e-mail-software som eksempelvis Campaign Monitor, kan man skabe sig et overblik over, hvem der har åbnet ens tidligere kampagner, og hvem der er tilbøjelige til at lade være. Den information kan man bruge til at dele sine modtagere op i forskellige segmenter, hvor frekvensen kan sættes en tand i vejret, til dét segment, der normalt plejer at åbne ens e-mailkampagner. En anden ting, der er fint at have med i overvejelserne er, hvordan man bedst muligt kan personalisere de mails der sendes ud. Undersøgelser viser at alene dét at have modtagers fornavn med i mailen øger konverteringen med op til 25 %.

De fleste forretninger og webshops har en fornemmelse af hvornår i juleperioden de får flest ordrer. Derfor er det naturligvis en god idé at time kampagnerne på de tidspunkter. Da der er mange om buddet, kan man forsøge at lave tilbud med begrænset antal, for at påvirke modtagerne til at slå til med det samme. Og til slut, så er det er sandsynligt kunderne vil åbne dine mails på tablet eller smartphone, så test eventuelt om din software kan levere mails med responsivt design.

Disse undersøgelser og rapporter er benyttet i udformningen af dette indlæg:

  • http://www.techtimes.com/articles/100967/20151029/report-says-majority-of-online-holiday-shopping-will-be-done-on-mobile-devices.htm
  • https://www.clients-first.co.uk/2013/09/your-next-marketing-focus-needs-to-be-personalisation/
  • FDIH e-handelsanalyse, halvårsrapport premium (2015). Kræver medlemskab.