3 tips: Sådan løfter du salget i sommerferien

20. april 2016

Sommeren kan være en hård tid for detailbranchen, men også her er der en række muligheder, man kan udnytte for at få et acceptabelt salg i feriemånederne.

#1 Sponsorér eller deltag i et lokalt event

Om sommeren er der tonsvis af forskellige udendørs arrangementer i både de større og mindre byer.

Du kan med fordel undersøge forskellige events, der er særligt interessante for dine kunder. Er du en sportskæde, kan streetbasket, fodbold eller volleyball turneringer være interessante events.

Sælger du mere specifikt fitness eller løbeudstyr, kan man med fordel kigge efter marathon-events og deslige. Sælger man racercykler, kan cykelløb henover sommeren være interessante.

Når du har fundet et arrangement der appellerer til din målgruppe, kan du overveje, hvordan du ekstraordinært kan promovere din forretning. Kan du dele vandflasker ud, hvor der er rabatkuponer på til din webshop eller butik? Kan du blive sponsor for arrangementet og lave et banner med en rabatkode eller et specifikt produkt du gerne vil have solgt?

Et interessant og ret skægt eksempel er Office2Go, der leverer kontormøbler til erhverv. De har de seneste år afholdt DM i Stoleræs, som har vist sig at have stor interesse for mange mennesker inklusiv pressen. Se dette klip for at se det skæve, men opfindsomme, event:

#2 Arrangér et VIP sommer-salg

Afhold et helt specielt og eksklusivt sommerudsalg for dine mest loyale kunder. Har du et loyalitetsprogram eller lignende, hvor du har indsigt i dine mest købende kunder, så gør endelig brug af den information. Send en invitation ud til dine VIP-kunder, gør dem klar over, at de er noget ganske særligt, og tilbyd dem eksklusive produkter eller rabatter.

Antallet af kunder der bliver inviteret, behøver ikke have en stor volumen – det er helt op til dig. Et sådan arrangement kan være med til at skabe loyalitet og langsigtede relationer til de allervigtigste kunder. En sådan idé vil helt sikkert også give mund-til-mund referencer i dine kunders netværk.

#3 Prøv kræfter med referrals/kundehenvisninger

Et referral/reference initiativ kan fungere godt i alle de træge sæsoner i kalenderåret som eksempelvis sommerperioden eller måneden efter julehandlen. Det går i al sin enkelthed ud på både at belønne eksisterende og potentielle kunder. Kunden der kommer med den potentielle kunde, kan du give en rabat eller en gave, og den nye kunde kan ligeledes få en rabat på sit første køb. På den måde får du både dine eksisterende kunder til at kigge forbi butikken eller besøge webshoppen, og du får også udvidet din kundebase med nye kunder.