Sådan ser de fremtidige detailtrends ud

29. oktober 2015

Mange har givet deres prognose for de detailtrends, der vil være vigtige at holde øje med i år og de næste år frem. Vi tager et kig på 5 af dem.

Mange spændende bud for fremtiden

Forskellige undersøgelser og eksperter har i 2015 givet deres bud på, hvilke tendenser der vil dominere landskabet for detailhandlen i år og de næste år frem. Vi har valgt at kigge nærmere på de undersøgelser og ekspertudtalelser, som Planet Retail, Deloitte, IBM, Vend University og CIO har fremlagt i løbet af 2015.

Vi kigger på 5 vigtige trends, og ser nærmere på, hvordan detailhandlen kan drage nytte af de nye tendenser, og hvordan man kan imødekomme forbrugernes behov.

5 vigtige trends

1. Direkte shopping gennem sociale medier
Der peges på, at de sociale medier i større og større grad vil blive brugt som en direkte salgskanal. I løbet af det seneste år har både Twitter, Facebook og Pinterest prøvet at inkludere ”Køb” knapper på deres sider. Senest har Facebook meddelt, at de har indgået et samarbejde med Shopify, der på sigt skal give forbrugerne mulighed for at handle uden at forlade Facebook. Virksomheder kan derfor på deres Facebook-sider få en integreret ”Shop” fane, hvor forbrugerne lynhurtigt kan tilføje varer til kurven på Facebook, uden at blive dirigeret videre til en webshop. Samme integration kan laves med Twitter og Pinterest.

2. Shopping på mobilen vil fortsat brage derud af
Allerede nu er shopping på mobile enheder en gængs måde at købe på. I Danmark i første halvår af 2015 blev 23% af alle køb på nettet foretaget med en mobil enhed. En stigning på 35%, og ifølge Deloitte, ICO og Vend University, vil den tendens fortsat brage videre. Deloitte spår, at 65% af den globale befolkning vil anvende smartphones i 2015 alene, og 84% af al internetbrug vil være igennem mobile devices. Derfor er det ingen overraskelse, at der vil foregå endnu mere salg gennem mobile enheder de næste år, og det kan detailhandlen eksempelvis udnytte ved at tilbyde gratis Wi-Fi i butikkerne og optimere webshops til alle mobile platforme.

3. Det skal gå hurtigt
Vi har tidligere skrevet om Generation Y’s præferencer og fremtidige indflydelse på detailmarkedet. De er den største generation globalt, og de kræver blandt andet hurtig information og levering samt fleksible betalingsløsninger. Nogle af de spændende løsninger på markedet er PowaTags banebrydende teknologi, der bliver gjort tilgængelig igennem MobilePay for danske forbrugere, og naturligvis mobile POS-løsninger. Klik her for at læse mere om de mange fordele ved mobile POS-løsninger.

4. Individuel tilpasning
Én af de trends som samtlige undersøgelser peger på er, at detailhandlen vil fokusere mere og mere på en personaliseret og unik shopping oplevelse. Planet Retails undersøgelse viser, at 38% af forbrugerne globalt gerne vil modtage relevante og individuelt specifikke rabatter, når de besøger butikker. Én af de forretninger i Danmark der allerede har udnyttet denne stigende trend, er dagligvarekæden Meny. I oktober måned lancerede Meny nemlig, at medlemmer vil modtage personlige tilbud på de varer, de køber mest. De benytter data fra alle medlemmers købshistorik, og skræddersyr på den baggrund tilbud, der modtages på computer og smartphone. En solid måde at opbygge loyalitet på.

5. Selvhentere
Selvom e-handel og shopping på mobile enheder er en gængs metode at shoppe på i 2015, vil forbrugere stadig gerne have mulighed for at se og røre produkterne, før de tager den afgørende beslutning. Ifølge FDIHs e-handelsanalyse fra 2015, udgør ”selvhentere” over 35%. Med selvhentere menes forbrugere der foretrækker at afhente online-køb i fysiske butikker. Planet Retail spår at i 2017 vil 76% af online shoppere globalt benytte sig af ”Klik & Hent”.