Sådan vil digital transformation ændre detailhandlen

3. april 2017

Detailhandlere er udfordret som aldrig før. Det er ikke længere nok blot at sælge produkter – som detailhandler skal du sørge for at give dine kunder en oplevelse, der sikrer, at de er tilfredse og bliver ved med at være interesserede i det, du tilbyder dem. Det gælder både online-butikker, fysiske butikker og brands.

Tiden med spam og ensidige kampagner, der ukritisk henvender sig til enhver og er de samme over alt, er for længst passeret. I dag handler det om kunne følge med forbrugernes forventninger, der konstant er i forandring.

Hvordan hænger detailhandel og digital transformation sammen?

Digital transformation er ikke et nyt begreb i detailbranchen, men vigtigheden er ikke at tage fejl af. Digital transformation handler om at nytænke de processer, som gør det muligt at være på forkant med forandringer i markedsforholdene og at opfylde kundernes krav og forventninger.

Der er stor konkurrence i detailbranchen, og derfor er det nødvendigt at genoverveje samtlige aspekter af sin virksomhed for at kunne skille sig ud fra mængden. Det er gennem innovative teknologiske løsninger, at detailhandlere i dag kan imødekomme kundernes behov og effektivisere egne forretningsprocesser. Målet er at opbygge et forhold til sine kunder, der på længere sigt vil gøre dem til loyale fortalere for virksomheden. ’Word of mouth’ kan ikke måles og vejes, men betydningen er uvurderlig.

En moderne og samlet softwareløsning er afgørende

Det kan være en stor beslutning at opgradere eller udskifte det gamle erp-system, når det i realiteten stadig fungerer. Men en af udfordringerne for mange detailhandlere er, at deres systemer ikke er bygget til at kunne følge med en hurtigt skiftende kundeadfærd. Kunder efterspørger i stigende grad en mere personaliseret en til en-oplevelse, og det gælder både online og offline. Det kræver en softwareløsning, der kan forbinde samtlige dele af din forretning.

Øg salget

Microsoft Dynamics NAV 2017 opfylder disse krav og giver gode forudsætninger for at opbygge optimale kundeoplevelser. Her er det blandt andet muligt for detailhandlere at strømline indkøbsprocessen samt få adgang til en stor mængde data fra sociale medier, som kan bruges til at analysere kundernes efterspørgsel. Du kan integrere crm-løsning og erp-system, så du kan skræddersy dine kampagner i forhold til kundens præferencer og købshistorik.

Medarbejderne er forretningens ansigt udadtil

Det kræver mere end blot software at følge med den digitale transformation inden for detailhandel. Medarbejderne en vigtig faktor for at lykkes. De skal have adgang til relevante og opdateret information for at kunne give dine kunderne en optimal oplevelse. Med et erp-system i skyen kan du og dine medarbejdere tilgå de informationer, de har brug for når som helt og hvor som helst.

Vær produktiv på alle enheder

Et konkret tiltag for at imødekomme kravet om relevans er at udstyre medarbejderne i butikken med et mobilt kassesystem, som NP Retail. Med en kasse-tablet har medarbejderne mulighed for at tjekke lagerbeholdningen, komme med relevante anbefalinger – fx ved hjælp af Machine Learning – og gennemføre ekspeditionen ude på salgsgulvet. Resultatet er, at kunderne får en større tillid til medarbejderne og altid får en oplevelse, som er up to date.

Optimér forretningens processer ved hjælp af Business Intelligence

En væsentlig del af digital transformation inden for detailhandel handler om optimering af arbejdsgangene. Det vedrører alt fra brug af digitale systemer til placering af fysiske varer og betjening af kunderne. Her er udfordringen at sikre, at alle informationer indsamles, analyseres og omsættes til viden, som du kan omsætte til praksis.

Giv dine data liv

Analyse og målrettet planlægning letter og effektiviserer dagligdagen, så de vigtige ting kan udføres hurtigere, og de ting, der tager unødvendig tid, kan skippes. Med NP Business Insight får du en løsning, der giver dig mulighed for at visualisere og analysere din data, så du får overblik og kan træffe de beslutninger, der gavner din forretning.

Prøv vores mobile POS-system

Vælg mellem browserudgaven og appen, der begge giver adgang til kassesystemet NP Retail og Dynamics NAV på alle mobile enheder. Som bonus får du også adgang til vores webshop-løsning, NP Ecommerce.