Sociale medier og detailbranchen

9. oktober 2015

Eniro Danmarks undersøgelse af handels- og detailvirksomhederne på de sociale medier viser ikke overraskende, at Facebook fortsat er det klart mest brugte medie.

Hvilke sociale medier er de mest og mindst brugte?

Eniro har i år lavet en stor undersøgelse, der fokuserer på de danske detailvirksomheder på de sociale medier. Ikke overraskende er Facebook det mest populære medie inden for handel og detail. Da 72% af danskerne er at finde på Facebook, er det også naturligt at Eniros undersøgelse viser, at 46% af mikro-, små- og mellemstore virksomheder inden for handel og detail har en Facebook-side.

Undersøgelsen om handels- og detailvirksomhederne på de sociale medier viser også:

  • 12% har en LinkedIn profil
  • 6% har en Twitter-profil
  • 7% har en YouTube-profil
  • 9% er på Instagram
  • Kun 1% har en profil på Snapchat

Instagram kan skabe værdi

Selvom Facebook er det mest populære medie, har andre sociale platforme også deres fordele. Instagram er et yderst brugbart værktøj til at brande sin forretning. Ligesom så mange andre sociale platforme handler det om engagement over for sine følgere. Det kan på Instagram gøres meget enkelt ved at følge dem, der følger dig, kommentere på relevante posts og reposte brugergenereret indhold for at øge kendskabet og vise en personlig side af din forretning. Mange fravælger Instagram på grund af tvivl om, hvor målbart mediet er. Det er der dog ingen grund til, da der er rig mulighed for at se hvilke posts ens følgere synes bedst om, ligesom man ved at tilføje en URL i sin profil, kan se hvem der besøger ens webshop via Instagram ved at benytte Google Analytics.

4 simple tips til de sociale platforme

  • Involvér dem der følger og synes godt om din virksomhed
    Nordstrom er én af de virksomheder, der gør meget ud af at involvere og engagere deres følgere. Da Nordstrom på et tidspunkt fik en ny vare ind, lagde de et billede op af varen, og spurgte følgerne, hvad denne vare skulle hedde. Det behøver ikke være mere komplekst end dét, alt hvad der kan engagere folk til at kommentere, like og diskutere dit indhold i et positivt lys skaber værdi.
  • Post indhold kontinuerligt
    Det er vigtigt, at der er en kontinuerlig rytme af posts på de sociale medier. Har man ikke en kontinuerlig rytme, vil folk ignorere din side, og endnu færre vil følge en side, der ikke leverer fast indhold. En god idé, er at bruge nogle af de tjenester, der kan planlægge posts flere dage eller uger frem.
    Det gælder naturligvis også om at finde en balance på de forskellige platforme. Nogle eksperter peger på, at man på Facebook kan lave i gennemsnit to posts om dagen, før følgerne og kommentarerne bliver færre. Twitter er beregnet til, at man kan poste 3 gange om dagen, før engagementet falder, mens eksperter peger på, at de store globale brands på Instagram poster i gennemsnit 1,5 gang om dagen.
  • Lyt til dine følgere
    Man kan potentielt få meget værdifuld viden af at læse, hvad kunderne skriver på ens side. Det er en god idé at monitorere hvad der bliver skrevet og i mange tilfælde, også svare på feedback eller kritik. Folk på Facebook eksempelvis, forventer hurtig respons, og forventer at blive taget seriøst. Ved at give respons til de folk, der har spørgsmål eller kritik, kan man hurtigt vende en negativ oplevelse til en positiv, og det sender et signal til alle om, at man tager kundernes mening seriøst.
  • Brug billeder og video
    Ifølge HubSpot genererer billeder 53 % flere likes og 104 % flere kommentarer end almindelige tekstbaserede posts. Nogle eksperter argumenterer for, at tekstbaserede opdateringer er sværere at relatere til, og derfor er billeder og videoer mere konsumerbart. Posts med billeder eller videoer er selvfølgelig også lettere at få øje på i den stadigt store strøm af indhold på tværs af platformene.

Klik her for at læse mere om Eniro Danmarks undersøgelse.