Swipp takker af, mens MobilePay vokser

8. december 2016

Swipp meddelte i november, at deres mobilbetalingsløsning lukker endeligt, og at det pr. 28. februar 2017 ikke længere vil være muligt at tage imod Swipp-betalinger i butikkerne. Samtidig vil MobilePay sandsynligvis opleve en større tilgang af erhvervskunder.

Alternativer til Swipp

Pengeinstitutterne bag Swipp er gået sammen med MobilePay og vil fremover tilbyde den løsning som alternativ. Der er ikke lavet nogen aftale om at overflytte eksisterende Swipp-løsninger til MobilePay. Det betyder, at du selv skal kontakte dit pengeinstitut, hvis du ikke allerede har en aftale om at bruge MobilePay og ønsker at tilbyde dine kunder den betalingsløsning fremover.

På sigt kan andre alternativer komme fra Apple og Google, der begge er på vej med mobilbetalingsløsninger, mens Nets er på vej med det mobile Dankort. Danske Bank og Nets forhandler i øjeblikket om at integrere det mobile dankort i MobilePay. Det fremgår af en artikel fra nyhedssitet Finanswatch.

Flere erhvervskunder til MobilePay

Finanswatch peger også på, at der med den nye aftale mellem MobilePay og pengeinstitutterne bag Swipp, kan ske en stor tilgang af erhvervskunder til MobilePay. Swipp har ifølge tal fra juni 22.000 erhvervskunder, mens MobilePay udover de mere end 3 mio. private kunder har omkring 35.000 erhvervskunder. Tallene viser en potentiel kundetilgang, der ifølge bankdirektør i Danske Bank, Jesper Nielsen, kan give MobilePay et større økonomisk råderum, som kan bruges på innovation, produktudvikling og på at gøre selskabet mere konkurrencedygtigt på produkt og pris.

På vej til at blive udskilt fra Danske Bank

Ifølge Finanswatch er Danske Bank godt på vej til at udskille MobilePay. Allerede fra første eller andet kvartal i 2017 kan MobilePay blive en selvstændig spiller på markedet, der skal konkurrere med de øvrige betalingstjenester i Danmark og resten af Norden.

“Næste skridt er, at vi fortsætter med at skille MobilePay ud fra Danske Bank og får lavet den rigtige struktur. Og så arbejder vi med de partnere, vi nu har lavet aftaler med i forhold til at få samarbejdet til at fungere, så vores partnerbanker fremadrettet er ligestillede med Danske Bank i forhold til adgangen til nye produkter og så videre,” siger Jesper Nielsen til Finanswatch.

Du kan udfase Swipp nu eller fortsætte perioden ud

Vi har hos NaviPartner modtaget en udmelding om, at Swipp lukker endeligt den 28. februar. Af udmeldingen fremgår det, at det er op til os som leverandør at vælge, om vi stopper med at understøtte Swipp her og nu eller venter til lukningen. Vi har valgt at fortsætte perioden ud, og derfor er det op til dig som kunde, hvornår du udfaser Swipp. Hvis du er kunde hos NaviPartner og ønsker at opsige din Swipp-aftale allerede nu, skal du gøre ved at oprette en sag i sagssystemet.

Altid opdateret lagerstatus

Sådan fungerer MobilePay i NP Retail

Mobilbetaling er helt central for omnichannel detailhandel, eftersom kunder forventer at kunne handle hvor som helst, når som helst og på enhver enhed. I videoen kan du se, hvordan MobilePay og andre former for mobile betalinger fungerer i NP Retail.