Tendens i 2018: Skab den gode kundeoplevelse

22. januar 2018
Digital Shopping Assistent

Det er ingen hemmelighed, at mange fysiske butikker har problemer med at konkurrere med den stigende trussel fra e-handlen. Hvordan kan fysiske butikker for alvor differentiere sig i 2018? Vi ser nærmere på en tendens.

Digital Shopping Assistent

Fokus på kundeoplevelser i fysiske butikker

Som fysisk butik kan det være udfordrende at konkurrere med online-butikkerne om kunderne. Og med en stor del af danskere, der ejer en smartphone, er truslen kun blevet intensiveret. Internationale detailkæder såsom H&M, American Apparel og Abercrombie & Fitch er eksempler på kæder, der har lukket butikker i år 2017.

Én af nøglerne til succes som fysisk butik er skabelsen af en tilfredsstillende kundeoplevelse. Også succesfulde onlineforretninger åbner fysiske butikker, for at imødekomme dette behov. Vi spår derfor, at der i 2018 vil være et øget fokus på kundeoplevelse, hvor butikkerne for alvor kan yde en god kundeservice og derigennem differentiere sig fra online-oplevelsen. Vi giver dig her tre måder, hvorpå fysiske butikker kan værne ekstra om deres kunder.

#1. Digital salgsassistent – få notifikationer og vær behjælpelig med det samme

En måde hvorpå fysiske butikker kan forbedre kundeoplevelsen i butikken, er ved at yde en ekstra god service. Forestil dig, at din kunde er ved at prøve tøj i prøverummet. Du vil som salgsassistent være behjælpelig, men ikke være for anmassende, når hjælp tilbydes til kunderne i prøverummet. Netop dette dilemma kan ny teknologi være behjælpelig med.

Se en video om den digitale salgsassistent i en tøjforretning.

NaviPartners digitale salgsassistent giver kunder mulighed for at tilkalde salgsassistance via en tablet installeret i prøverummet. En notifikation bliver sendt til salgsassistentens mobile enhed, som hurtigt kan berolige kunden med, at hjælpen er på vej. Kunden behøver derfor ikke at klæde sig på igen for at hente en størrelse større eller en anden farve. Al informationen som salgsassistenten skal bruge, findes i notifikationen.

#2. Selvbetjening – overlad check-out til kunderne

En god kundeoplevelse behøver ikke nødvendigvis involvere personlig betjening ved gennemførsel af køb. For mange kunder kan en god oplevelse godt være en hurtig betjening uden kø, som passer til deres liv på farten. Her kan selvbetjenings-teknologi være behjælpelig.

Flere butikker og supermarkeder er begyndt at tilbyde selvbetjening i Danmark– og med stor succes. Man kan bl.a. finde selvbetjeningsskærme i Coops supermarkeder, hvor kunder selv scanner og pakker deres varer. 7-Eleven er også hoppet med på vognen og tester nu selvbetjeningsstationer på Herlev Hospital. Formålet for begge er at tilbyde deres kunder et alternativ til den traditionelle personlige betjening, og give kunderne mulighed for at betjene dem selv i det tempo, de foretrækker.

#3. Anmod om salgsassistance – vær fleksibel og giv den ekstra service

Vil du som butikschef sikre dig, at dine kunder får den nødvendige service hurtigt – også selvom alle salgsassistenter har travlt med at hjælpe andre kunder i butikken? Her kan NaviPartners Request Assistance være behjælpelig.

Se en video om Request Assistance i et byggemarked.

Med tablets installeret på strategisk udvalgte områder i butikken, kan kunder anmode om assistance direkte på skærmen med en videoforbindelse. På den måde kan kunden hurtigt komme i forbindelse med kvalificeret personale, og være sikker på, at det rette produkt købes med hjem.

Peter Sales Manager

Vil du høre mere?

Er der noget der har vakt din interesse?
Kontakt os i dag og få en uforpligtende samtale med én af vores konsulenter. Måske vi kan hjælpe dig med at transformere din forretning.