Tendens i 2019: Understøt kundeoplevelsen med innovativ teknologi

15. januar 2019
Tendens i 2019: Understøt købsoplevelsen med innovativ teknologi

Som fysisk butik kan det være udfordrende at konkurrere med online-butikkerne om kunderne. Og med en stor del af danskere, der ejer en smartphone, er truslen kun blevet intensiveret. Én af nøglerne til tilfredsstillende kundeoplevelser er implementering af innovative teknologiske løsninger.

Tendens i 2019: Understøt købsoplevelsen med innovativ teknologi

Fokus på kundeoplevelser i fysiske butikker

Fysiske detailforretninger giver kunderne en oplevelse, de ikke får ved online handel. Men oplevelsen skal være tiltrækkende og god, hvis kunderne skal besøge eller genbesøge din forretning. En måde hvorpå du kan differentiere dig både fra online og offline detailhandel, er ved at få teknologien til at understøtte købsoplevelsen i din butik. Vi giver dig her tre forslag til værktøjer, der kan imødekomme kundernes behov.

#1. Optimér dine forretningsprocesser på lager og i butik

De bagvedliggende processer i butikken kan virke mindre vigtige, når vi taler om skabe en god kundeoplevelse i fysiske butikker. Sandheden er dog at butikkers forretningsprocesser har stor betydning for effektivitet og værdiskabelse, når kunderne vurderer en købsoplevelse. Processerne som driver forretningen og holder hjulene i gang involverer lagerstyring og logistik. Uden tilstrækkelig indsigt i lagerstatus og logistik, kan butikker risikere at tabe salg på grund af fejlplacerede varer på lageret. Det manglende overblik går ud over den samlede kundeoplevelse. Hvis en kunde ønsker at købe en vare i en bestemt størrelse og farve, som ikke er på lager, taber butikken derfor ikke kun salg, men også kundetilfredshed.

Har du de rette systemer i din butik for at sikre, at du ikke har nogle varer i baglokalet, som skal sælges i butikken? Med hjælp fra RFID-teknologi kan du optimere dine forretningsprocesser og derigennem skabe en mere friktionsfri kundeoplevelse.

Se en video om RFID i en detailforretning.

Med en RFID-enhed kan du hurtigt registrere dit lager og din butik uden at skulle scanne hver enkelt stregkode. Her kan du finde en bestemt vare eller se, hvor mange jakker, der er tilbage på lageret. Med et solidt overblik over din lagerstyring sikrer du, at dine kunders ordrer er på lager. Desuden hjælper det dig med at undgå udsolgte varer. Alle de registrerede varer synkroniseres med POS-systemet med oplysninger om prissætning, rabat og lagerniveau.

#2. Få loyale kunder med et loyalitetsprogram

Ønsker du for alvor at differentiere dig fra dine konkurrenter i 2019? Så kan kundeloyalitet være nøglen til succes. For at lykkes skal du opbygge en unik strategi for dit loyalitetsprogram, der tager højde for nøgleelementer såsom brandværdier, brugeroplevelse og brugervenlighed. Mange detailhandlere, der tilbyder rabat- og pointordninger, udnytter ikke potentialet fuldt ud. Hvis du lykkes med at kommunikere antal point og rabatkuponer til dine kunder, vil 4 ud af 10 forbrugere besøge butikken oftere. Og yderligere 5 ud af 10 forbrugere ville overveje at besøge butikken mere, viser en undersøgelse af 3Cinteractive.

For at forbrugerne skal tage dit loyalitetsprogram til sig, skal brugeroplevelsen være i centrum. Point og rabatkuponer skal være lette at tilgå, point skal være nemme at omsætte til beløb, og sidst men ikke mindst, skal dine medlemmer huskes på deres saldo.

I nedenstående video findes et eksempel på, hvordan man kan opleve mersalg ved at huske sine medlemmer på deres loyalitetspoint ved hjælp af digitale kvitteringer.

Se en video om produktanbefalinger med digitale kvitteringer.

#3. Giv den ekstra gode service med Mixed Reality

For at tilbyde den bedst mulige kundeoplevelse i din butik, er det væsentligt, at dit personale er godt klædt på til opgaven. Kunder i dag forventer venligt personale, men også personale, der kan være behjælpelig med den information, som de ønsker før et køb – og helst uden for meget ventetid. Med en mobil enhed, kan salgsassistenter have alt nødvendigt information klar lige ved hånden. Det giver dem mulighed for både at tjekke lagerbeholdningen på en bestemt vare, men også være behjælpelig med anbefalinger til lignende produkter. I nedenstående video kan du få indblik i, hvordan en salgsassistent udnytter Mixed Reality-teknologien til at give den gode kundeoplevelse i butikken.

Se hvordan en salgsassistent bruger Mixed Reality i en skoforretning.

Mixed Reality er en scanningsteknologi, der giver detailhandlere mulighed for at tilføje elementer af virtuelle symboler og animation gennem virkelighedens linse – her et mobilt kamera. Detailhandlere kan derfor få vist grafik, animation eller andet virtuelt indhold på den mobile skærm, når en stregkode bliver scannet.

POS og mPOS illustrereet på computerskærm, tablet og mobil

Vil du prøve NP Retail?

Få 30 dages adgang til vores POS-løsning, NP Retail, og få indblik i, hvordan kassesystemet kan være med til at understøtte købsoplevelsen i din butik. Som bonus får du også adgang til webshop-løsningen NP Ecommerce samt ERP-systemet.