Truslen fra e-grænsehandel – her er hvad du kan gøre

27. januar 2016

Den stigende trussel fra udenlandske webshops har været, og vil fortsat blive et stort tema. Vi har i dette indlæg samlet en række nyttige tips til, hvad du som detailhandler kan gøre ved den stigende e-grænsehandel.

Fortsat vækst

Dansk e-handel har igen oplevet en flot vækst i 2015, som Dansk Erhverv spår fortsætter i 2016. Der er dog også en klar trussel for dansk e-handel, og det er at de udenlandske webshops bliver mere og mere populære. Lavere skatter og afgifter i udlandet gør produkterne billigere, og et større udvalg af varer frister også danskerne til at købe fra webshops uden for Danmark. Dansk Erhverv forventer, at e-grænsehandlen i 2016 for første gang vil overgå danskernes grænsehandel i fysiske butikker.

Det er dog en trussel, detailhandlere aktivt kan gøre noget ved.

Find mangler i sortimentet
Det brede udvalg af varer er én af årsagerne til, at de danske forbrugere bliver fristet til at handle på de udenlandske sites. Det kan du imødegå ved at finde manglende varer i dit eget sortiment, og udbyde disse varer til dine kunder. De nye varer kan eventuelt være bestillingsvarer, så du slipper for yderligere lagerføring. Med Power BI kan du analysere salgsdata på de nye varer for at vurdere hvilke produkter, der giver størst værdi.

Tilbyd afhentning i din fysiske butik
Click & Collect er fortsat populært, og 35% i Danmark vælger at gøre brug af den service, når de køber online. Convenience is king.

Fragtleverandører
Igen, det handler om at gøre det så belejligt for kunderne som muligt. De danske fragtleverandørers tilbud om pakkelevering i små pakkeshops eller butikker tæt på kunderne kan med fordel udnyttes for at gøre det så praktisk for kunderne som muligt.

SEO på danske ord
Udnyt det danske sprog og skræddersy SEO/AdWords-kampagner specifikt til danske søgninger og danske tendenser.

Afstem priser i forhold til global konkurrence
For at kompensere for potentielt omsætningstab bør man fokusere på mersalg, krydssalg, og retargeting. Dette kan gøres ved at give rabatkort til den fysiske butik ved alle web-leverancer, og give rabatkuponer til hjemmesiden fra fysiske salg i butikken. Med retargeting kan du annoncere udelukkende til de folk, der har vist interesse i din shop, men ikke har købt, og statistik viser at retargeting kan give 147% højere konverteringsrate.

Kæmpe værdi i brugergenereret indhold
Brugergenereret indhold er vitalt for webshops. En rapport fra Nielsen.com, en global virksomhed med fokus på forbrugeranalyser, viser at 63% af forbrugerne er mere tilbøjelige til at købe fra en side, hvis de kan tilgå anmeldelser og ratings fra andre brugere. Ved køb på din webshop, så send gerne en efterfølgende mail med opfordring til at bedømme dit produkt og service på Trustpilot eller lignende ratingsites.

En købestærk generation på vej

Som nævnt i et tidligere indlæg, forudser Dansk Erhverv yderligere vækst i 2016, der vil få e-handlen til at runde de 100 mia. Samtidig rammer Generation Y / The Net Generation den købedygtige alder 15-25, som er kendt for at handle meget online. Det er tilmed en generation der er vokset op med internettet og dets uendelige muligheder. Dette kan udnyttes:

  • Tænk ekstra over segmentering når der skal skiftes en kollektion eller når der skal køres en kampagne. Kan man ramme et købedygtigt segment kan det betyde meget for bundlinjen.
  • Udnyt de tech-kyndige generationers forventninger ved at tilbyde betaling med MobilePay eller Swipp betaling, mulighed for lang finansiering, og leasing-aftaler.

Kilder og yderligere læsning:

  • http://www.digitalinformationworld.com/2014/09/infographic-retargeting-advertising-statistics.html
  • http://detailfolk.dk/detailnyheder/udenlandsk_e-handel_er_den_nye_grnsehandel.html
  • http://www.business.dk/detailhandel/nethandel-vil-slaa-graensehandlen-naeste-aar